5 manieren om de verwachtingen van je klant te overtreffen

21/12/2023

Denk je dat een kopje koffie en een goed advies voldoende zijn om je klant met dat wauw-gevoel de winkel te laten verlaten? “Ik denk het niet”, stelt Marian. “Er moet meer gebeuren dan dat. Om mond-tot-mondreclame te creëren, moet jij de verwachtingen van je klant overtreffen. Niemand vertelt namelijk over een winkel die wel oké was, waarbij je na het verlaten van de zaak denkt: nou, dit ging precies zoals het bij iedere andere winkel gaat. Mond-tot-mondreclame ontstaat pas wanneer een klant na het bezoeken van je winkel denkt: wauw, dit maakte ik nog nooit (of bijna nooit) mee.”

5 tips van Marian voor het wauw-gevoel

1. Zorg dat je je klant herinnert

Herken de mensen die vaker in je winkel komen en zorg dat deze zich gewaardeerd voelen. Wat is iemands favoriete product of merk? Heeft iemand kinderen? Hoe meer je als winkelmedewerker over iemand weet, hoe makkelijker het wordt om ervoor te zorgen dat jouw klant zich speciaal voelt.

2. Neem contact op

Een klant met een vraag krijgt vaak pas iets te horen wanneer de winkel meer weet. Maar voor klanten kan dat steeds maar wachten vaak frusterend zijn. Neem dus juist een keertje extra contact op bij een klacht of wanneer een levering wat langer duurt en hou ze tussentijds op de hoogte.

3. Stel persoonlijke vragen

Ga in op persoonlijke informatie die de klant laat vallen tijdens een gesprek en vraag dan door. Een simpele vraag als ‘Ah, wat voor werk doe je dan?’ zorgt er al voor dat je de klant begrijpt en dat het bij jou niet alleen om de euro’s gaat.

4. Doe suggesties

Neem een leidende rol in het verkoopgesprek. Dit betekent niet dat je je klant iets op moet dringen, maar het betekent wel dat jij laat zien wat voor kennis je in huis hebt. Vindt je klant dat prima, geef dan een aantal tips.

5. Laat je klant niet met lege handen weggaan

Dit hoeft niet per se een product te zijn dat die klant in handen heeft. Misschien geef je de klant een stylingtip, of advies voor onderhoud mee. Zorg ervoor dat je je klant aan het einde in ieder geval altijd een oplossing biedt.

Lees hier de hele blog: www.kooplust.com/5-manieren-om-verwachtingen-klant-overtreffen

Marian Bekkers begon haar carrière op de winkelvloer en richtte in 2012 Kooplust op. Nu coacht zij zelfstandige winkeliers met een lokale winkel om te zorgen voor meer omzet en meer klanten. De blogs, nieuwsbrieven en social media-kanalen van Kooplust staan vol met praktische en inspirerende tips. Kijk voor meer inspiratie op de site van Kooplust.