5 mooie groene initiatieven van Green Friday
27/11/2024Black Friday is big business
Black Friday is met een omzet van 80 miljard dollar wereldwijd inmiddels ‘big business’. Nederland draagt zijn steentje bij. Betaalvereniging Nederland telde in 2023 op Black Friday 55 procent meer online betalingen en een 70 procent hogere omzet dan op een normale vrijdag. Vorig jaar gaven consumenten op Black Friday gemiddeld 266 euro uit: mannen 304 euro en vrouwen 226 euro. Al dat consumeren zorgt ook voor een tegengeluid van ‘groene’ bedrijven.
Dille & Kamille sluit de winkels
Voor het derde jaar op rij sluit het Nederlandse lifestyle-merk Dille & Kamille op Green Friday de winkels en webwinkels in Nederland, België en Duitsland, als een protest tegen winkels die juist méér willen verkopen. Daarnaast gaan zoveel mogelijk medewerkers de straat op om zwerfafval op te ruimen.
De Beslisboom van Trees for All
Waarom kortingen strooien als je ook bomen kunt strooien – of, nou ja, bomen kunt planten? Dat is de insteek van Trees for All, een initiatief dat bedrijven aanmoedigt om de wereld letterlijk (!) groener te maken. Maar hoe doen we dat als consument? Soms zien we door de bomen het bos niet meer (pun intended). Trees for All helpt ons een handje met de Beslisboom: duurzamer kleding kopen. Deze kun je downloaden als handig hulpmiddel om milieubewuster te shoppen.
De Green Friday Check van Gemeente Amsterdam
De gemeente Amsterdam presenteert de Green Friday Check, die klanten erbij kunnen pakken als ze in de verleiding komen om iets nieuws te kopen. Denk aan vragen als: ‘Heb ik dit écht nodig?’ en ‘Kan ik het tweedehands kopen?’
Tally Ho bouwt een groen feestje
In de modewinkels van Tally Ho maken ze er met Green Friday een groen feestje van, met groene hapjes en drankjes. Ontdek de unieke upcycled collectie en snuffel tussen de pre-loved items. Bij dit merk draait het om een duurzame garderobe die je met trots en plezier draagt. Daarom geven ze hier alleen korting aan het einde van het seizoen, wanneer het echt zinvol is.
Kleding laten repareren - Patagonia
Het Amerikaanse duurzame outdoor merk Patagonia maakte een film die onderzoekt hoe we zijn beland in een evolutionair tijdperk van ‘goedkope rotzooi’, afgesloten door hoopvolle methoden om dat patroon te doorbreken. Behalve deze film, ‘Shitthropocene’, voert het merk campagnes zoals Don’t Buy This Jacket en het Worn Wear-programma – waarbij klanten worden gestimuleerd om hun kleding te laten repareren, in plaats van iets nieuws aan te schaffen.