Alles bij Made is op cijfers gebaseerd

06/04/2016

Door Annet van Baarle

Waar staat Made voor?


“Wij zijn in tal van opzichten anders dan de traditionele merken, dat geldt bijvoorbeeld voor onze productie, marketing en klantwaarden. We werken nauw samen met ontwerpers en hebben een unieke netwerk van leveranciers. Producten brengen we direct bij de klant: er is geen opslag, geen voorraad. Zo besparen we kosten en kunnen we design bieden voor een toegankelijke prijs. Wij willen design toegankelijk maken voor iedereen. Men denkt al snel dat design duur is, daar willen wij verandering in brengen. Wij maken het mogelijk dat mensen meer design in huis kunnen nemen om mee te variëren, zoals je ook met mode doet.”

Geen opslag en geen voorraad. Hoe werkt jullie distributiesysteem?

“Onze focus is sterk gericht op forecasting. Doordat we alles online tracken, verwachten we een bepaalde vraag waar we op anticiperen. Het is een heel complex systeem, waarbij je steeds moet bijstellen. De producten worden verscheept naar onze twee distributiecentra in Engeland en Frankrijk. Het artikel is al verkocht nog voordat het hier aankomt, en kan meteen door om bij de klant afgeleverd te worden.”

Dan moet je goed weten wat je klanten willen.

“Alles wat wij doen is op cijfers gebaseerd, we zijn volledig data driven. Ik weet van elk kanaal waar ik adverteer hoeveel ik moet betalen voor een bezoek van een klant, en ik weet wat de conversie moet zijn van de klant voor die tot koop over gaat. Met die gegevens kan ik inschatten welk effect dit gaat hebben op de klant, wat hij gaat kopen. Dat kun je elke maand, elke week, elke dag meten en constant bijstellen. Retailers met een fysieke winkel beschikken veel minder over dit soort data, omdat de meeste contactmomenten off line zijn.”

Gaat retail dan langzaam verdwijnen?

“Ik geloof in offline én online retail. Voor Made geldt dat we allebei nodig hebben. Bij grote investeringen zoals bedden, banken, tafels willen mensen zeker van zijn hun koop. Zeker bij een merk dat ze nog niet kennen. Probeer dan het vertrouwen maar eens te winnen, dat is echt een uitdaging. Sinds kort hebben we een kleine showroom in een oud fabriekspand op de Overtoom in Amsterdam, dat werkt heel goed. Door te zorgen voor vertrouwen, sfeer en service bieden we klanten een unieke ervaring”.

Jullie showroom is ook anders dan anders.

“Wij delen de showroom met een aantal bedrijven die qua sfeer bij Made passen. Beneden zitten een kapper en een espressobar, boven bevindt zich de werkplekken van BounceSpace, waar wij de totale inrichting voor hebben gedaan. Alle producten hebben een tag, die je met een tablet kunt scannen. Je krijgt dan alle productinformatie die kan worden doorgestuurd, gedeeld en bewaard, je ziet bij die artikelen de orderwaarde omhoog schieten. Bovendien kunnen we zo meteen zien hoe klanten zich online gedragen, wat weer belangrijk is voor onze andere campagnes.”

Wat doen jullie nog meer om de artikelen onder de aandacht te brengen?

“We hebben een online community met onze klanten opgezet: Made x Unboxed. Hier kunnen Made-klanten foto’s uploaden van hun eigen interieur. Zo krijg je in feite allemaal mini showrooms en kunnen anderen zien hoe zo’n bank, lamp, tafel of stoel in het echt staat. Die foto’s worden nog beter bekeken dan onze eigen productfoto’s.”

Heeft jullie retailformule de toekomst?

“Er is niet één manier, dit werkt goed voor ons. We hebben als retailer allemaal dezelfde uitdaging; hoe gaan off line en online de toekomst tegemoet met een veranderde  consument die steeds meer en meer verlangt. Hoe geef je die een verrassende ervaring geeft, die hij niet verwacht?”

Made.com

Showroom

BounceSpace Amsterdam

Overtoom 141

1054 HG Amsterdam


Annet van Baarle is freelance journalist en communicatie adviseur. Zij gaat op zoek naar persoonlijke verhalen van ondernemers en ontwerpers uit woonbranche.