Alvin startte als stagiaire en is nu senior footwear designer. “Ik wil mezelf constant blijven ontwikkelen”
05/09/2024Hoe ben je in de detailhandel terechtgekomen?
‘Ik heb in mijn studententijd al eens in een kledingwinkel gewerkt, maar ben eigenlijk afgestudeerd als fotograaf. Zodoende solliciteerde ik bij Mascolori op een vacature voor fotograaf. Deze plek was toen net vervuld. Later heb ik een tijdje stage gelopen op de design afdeling van Mascolori en ben ik via die weg het winkelwerk erbij gaan doen. Vanuit die rol ben ik verder omhoog geklommen. Van customer service naar graphic designer naar footwear designer tot aan mijn huidige functie. Hier kwam ik erachter dat ik de kennis, die ik opdeed tijdens mijn studie fotografie, heel goed kan gebruiken in de rol van designer.’
Hoe pas je jouw fotografiekennis toe bij het ontwerpen van een schoen?
‘Het maken van een foto of een schoen heeft uiteindelijk te maken met het vertellen van een verhaal. Dat doe je door middel van vorm, kleur en compositie. Veel regels die in de fotografie gelden voor deze drie pijlers, zet ik nu in voor het ontwerpen van een schoen.’
Hoe ziet jouw werkweek eruit?
‘Ik ga over het creatieve aspect van het merk. Zo verzorg ik de nieuwsbrieven, productpagina’s en foto’s van de nieuwe schoenen. En faciliteer ik samenwerkingen met bedrijven, musea of andere merken. Elke maandag trap ik af met een teammeeting, tussen mij en de stagiairs, die ik aanstuur. Dat zijn voornamelijk studenten van het grafisch lyceum in Rotterdam. Wanneer zij aan de gang zijn, ontwikkel ik nieuwe modellen. Tegelijkertijd houd ik de laatste leercollecties in de gaten. En onderhoud ik contact met onze productiemanager in Portugal.’
Wanneer ga je met een tevreden gevoel naar huis?
‘Als ik iets heb gedaan, wat ik nog nooit eerder deed. Ik wil mezelf constant blijven ontwikkelen. En het idee hebben, continue te blijven groeien. Ik denk dat als je je niet een beetje schaamt, voor wat je vijf jaar geleden hebt gedaan, je zelf niet hard genoeg groeit.’
Wat maakt het werken in de retail zo leuk voor jou?
‘Eerst hadden we een apart hoofdkantoor, maar zo’n vier jaar geleden besloot mijn werkgever kantoor en winkel samen te voegen. Dat brengt de nodige hectiek met zich mee, maar brengt ook ontzettend veel. Zo krijg ik in de winkel live mee, wat de mensen denken van mijn ontwerpen. Dat geeft een kick.’
Hoe spijker jij je kennis bij?
‘Ik volg vaak online workshops of cursussen over ontwerpen. Denk bijvoorbeeld aan een workshop patronen maken of aan een cursus Photoshop of Illustrator.’
Waar doe je inspiratie op voor jouw ontwerpen?
‘Natuurlijk houd ik de grote modeshows in de gaten. En houd ik een catalogus bij van kleuren en materialen die op dat moment ‘hot’ zijn. Maar wat het fijne is van dit merk, is dat ik me daar eigenlijk totaal niet aan hoef te houden. Zo laat ik me bijvoorbeeld liever inspireren door kunst. Dus bezoek ik regelmatig musea.’
Waar werk je op dit moment aan?
‘Mascolori is bekend geworden met een zeer uitgesproken model schoen. Dat is natuurlijk fantastisch, maar trekt tegelijkertijd ook een zeer specifieke doelgroep aan. Zo is onze vaste klant bijvoorbeeld doorgaans niet jonger dan 35. Dat terwijl juist jongeren meer merkminded zijn. Ik heb de ambitie om een breder publiek aan te spreken. En bekijk nu hoe we onze brand identiteit kunnen vertalen naar een jongere doelgroep en een nieuwe schoen.’