Ante Quercus | Mijn winkel dat ben ik

19/09/2016

Door Annet van Baarle

Wat voor soort winkel is Ante Quercus?

‘Ik heb altijd een mini conceptstore voor ogen gehad. De hoofdmoot is wonen, maar alleen meubelen vind ik te saai. Op dit moment ben ik het aanbod aan het veranderen. Het is het te breed naar mijn zin, met minder merken krijg je meer rust. Je moet keuzes maken, want de consument raakt ook overprikkeld. Die doe je meer plezier met beleving.’

Hoe ben je in het vak gerold?
‘Twintig jaar geleden ben ik gestart met bloemen. In 2013 heb ik de overstap gemaakt naar een winkel met wonen, decoratie en bloemen. In die volgorde. Maar bloemen zijn mijn wortels, die zie je in de winkel overal terug.’

Hoe stel je je collectie samen?
‘Inkoop doe ik puur op gevoel. Ik heb een neus voor mooie dingen en kan goed combineren. Ik laat me inspireren door magazines, steden, beurzen en social media, zoals Instagram. Daar kun je heel veel moois vinden. Ook mode hoort in dat rijtje thuis, dat is steeds meer verweven met wonen.’

Hoe omschrijf je jouw stijl?
‘Ik houd van het contrast tussen oud en nieuw, van transparantie en tijdloosheid. Mijn voorliefde gaat uit naar klassieke vormen in mooie pure materialen. Mijn kleurpallet bestaat vooral uit lichte aardetinten met af en toe een zwart element. Ik heb een vrij dure smaak en opereer in een en steeds hoger segment met vooral Italiaanse merken als Arper, B&B Italia, Maxalto, Gervasoni, Flos en Lumina. Ik combineer deze met kleine onbekende merken. Zo ontstaat mijn eigen signatuur. Mijn bloemen zijn het “bindmiddel” en bijzonder cadeau tegelijk.

 

 

Wat is jouw kracht als het om klanten gaat?
‘Het draait om een bepaalde energie die je uitstraalt en de beleving die je creëert. Wat ik mijn klanten adviseer, daar geloof ik in, dat voelen ze. Mijn klanten vertrouwen me blindelings. Mensen zijn bereid van heinde en verre naar je toe te komen als je een eigen identiteit hebt. Ik ben de winkel, daarom moet ik er altijd zelf zijn. Ik heb hulp van losse krachten, maar vast personeel aannemen wil ik niet. Liever ga ik een dag dicht om naar klanten te gaan.’

Waarom Zundert?
‘Ik kom hier vandaan. Het is een mooi dorp met een aantal goede winkels. Een grensdorp maakt het interessant om hier een winkel te hebben. Zundert is geliefd bij Belgen. Die hebben een heel ander koopgedrag dan Nederlanders. Ze zijn respectvol, kiezen voor kwaliteit en weten wat iets waard is. En als ze kopen, dan kopen ze goed.’

Wat doe jij om klanten te bereiken?
‘De meeste klanten komen bij mij door mond tot mond reclame. Aan advertenties geef ik nauwelijks geld uit. Als je goede smaak hebt en goede service biedt, dan komen klanten vanzelf bij je terug. Je moet een eigen identiteit hebben en oprecht zijn, dat wordt gewaardeerd. Bedrijven die vanuit hun hart handelen hebben de toekomst.’

 

 

Welke tip heb jij voor andere ondernemers?
‘Ga er op uit, ga naar je klanten toe! En blijf goed scherp, zodat je klanten kunt blijven prikkelen. Dat doe ik door origineel te zijn met mooie planten of bijzondere producten bijvoorbeeld. Dat is steeds weer een zoektocht, maar dat maakt het vak juist leuk.’

Ante Quercus
Patricia van Hasselt
Molenstraat 47a
4881 CP Zundert
www.antequercus.nl


Annet van Baarle is freelance journalist en communicatie adviseur. Zij gaat op zoek naar persoonlijke verhalen van ondernemers en ontwerpers uit woonbranche.