Autoverkoper Friso werd master finisher bij SchoenenZaken

23/10/2020

Interview met Friso Albracht

“Sinds april gaan we hier los!”, vertelt Friso. “Of nou ja, ‘los’… De start in quarantaine was natuurlijk best raar. Maar we hebben een prima zomer gedraaid. Nederlanders shoppen nu natuurlijk veel in eigen land.”  

200ste paar schoenen 

Friso: “Zelfs als kleine jongen kon ik al van schoenenwinkels genieten. Nu ik 24 ben, is de storytelling me steeds meer gaan interesseren. Het verhaal achter de merken, ja, maar ook het verhaal achter de klanten. Ik vind het bijzonder dat je het ene moment iemand helpt met schoenen voor zijn trouwdag en dan weer iemand die zijn tweehonderdste paar aanschaft. ‘Ken je collectie’, dat is mijn quote. Alle schoenen die hier staan, wil ik zelf een keer hebben gedragen, zodat ik kan praten over de pasvorm met de klant.” 

"Alle schoenen die hier staan, wil ik zelf een keer hebben gedragen." 

Van Land Rover naar schoenenverkoper 

Friso begon eigenlijk niet in de zolen, maar in de wielen. Hij volgde een opleiding autoverkoop- en management en liep stage bij Land Rover. ’s Avonds had hij naar eigen zeggen “de leukste bijbaan ter wereld”, bij Laccio Schoenen in Zwolle.” Friso: “Mensen reageren soms verbaasd als ze horen dat ik de switch van auto’s naar schoenen heb gemaakt. Maar beide productgroepen draaien om gastvrijheid, service en luxe. En, belangrijkst: het begrijpen van de persoon die voor je staat. Is dat een kat-uit-de-boom-kijker of een ad rem persoon die weet wat hij wil? Zoiets leer je niet uit een boek. Dat is aangeboren. Een ‘feeling’… De omloopsnelheid is in elk geval hoger bij schoenen, dat is tof.”  

Schoenen verven  

Friso: “‘Wist je trouwens dat ik ook schoenen verf? ‘Patineren’, heet dat. Je mag niet zomaar alle schoenen verven. Met SchoenenZaken zijn we zelfs één van de paar winkels van Europa die schoenen van Greve en Harris mogen kleuren. Het was even oefenen. Het eerste paar dat ik verfde, is aardig mislukt, haha. Maar met meer dan zes jaar ervaring ben ik inmiddels behoorlijk gedreven.”  

Lol maken  

“Ik ben breed georiënteerd in mijn vak en heb er lol in. Er horen veel meer hand- en spandiensten bij een baan als verkoper dan je denkt. Zelfs het opstarten van de winkel vind ik al een feest. Kop koffie erbij, muziek aan, sfeer neerzetten, deuren open en gaan! Je hoeft je echt nooit te vervelen als er geen klanten zijn. Pakketjes klaarmaken, prijskaartjes neerzetten… Marketing! Ik zie het als een sport om SchoenenZaken te profileren op social media. Weet je wat me nog te gek lijkt? Om ooit met de jongens van SchoenenZaken op de beurs in Milaan de nieuwe collecties samen te stellen."