Bedmode trends

22/08/2016

Door Frances van der Steen

De nieuwe collecties bedtextiel voor het herfst/winterseizoen 2016 zijn klaar: om de slaapkamer — en de slaapafdeling — een nieuwe look te geven. Een ander dekbedovertrek doet wonderen. Wordt het een beeld uit de natuur of een grafisch dessin? Ga je voor aardetinten, multiculti kleuren of ‘Delfts blauw’? Aan bedmode keuze geen gebrek.

Natuur & cultuur

Essenza Trend vertrekt van actuele lifestyle-trends. ‘Fusion of cultures’ is een flashback naar de seventies. Een reis in de tijd en ruimte. Vage dessins uit verre culturen: ergens komen ze je bekend voor. Kleuren zoals bordeauxrood, mauve en koele steentinten. Luxe materialen als zacht velours. ‘Contemporary nature’ is een ode aan de natuur. Abstracte dessins met geschilderde bloemen, landschappen en wolken. Herfst- en aardetinten als groen, grijs en rood — plus mosterdgeel als accentkleur.

Delfts & Zeeuws
PIP Studio put o.a. inspiratie uit oer-Hollandse tradities. Acorn is een hagelwit dekbed met een blauwe sierrand: een opengewerkt borduurpatroon van eikeltjes, bloemenslingers en een enkel vlindertje. Het blauw op het wit herinnert aan Delfts blauw aardewerk. De traditionele klederdracht herleeft op Buttons Up: een gestileerde versie van het Zeeuwse knoopje. Aan de keerzijde heb je een handgetekend bloemendessin: in roze of blauw op wit.

PIP STUDIO – Acorn en Buttoms Up

Samen weg
Covers & Co brengt kinderdromen tot leven. “Ik ga op reis — en neem mee.” De een fantaseert over auto’s: onder een dekbed van iconische vakantievoertuigen, in ijsco-achtige pasteltinten. Vroomm vroom… De ander wil in een luchtballon varen: feestelijk versierd met stippen, slingers en bloemen; vrolijk gekleurd in geel, roze en paars. Zoon… Natuurlijk gaat de knuffel mee. Hij krijgt een eigen slaapplekje: in een slaapzakje boven op het dekbed. Zo ligt hij altijd dichtbij.

Toepasbaarheid op de werkvloer
De slaapafdeling kun je opfleuren met bedtextiel. Een mooi opgemaakt bed werkt verleidelijk: het zet je klanten aan het denken en dromen. Een ander overtrek — en het bed ziet er meteen anders uit! Regelmatig het bed ‘verschonen’, geeft je slaapafdeling een verfrissend imago: iedere keer verrassend voor je klanten! Een up-to-date collectie bedtextiel genereert traffic: klanten komen snuffelen om hun slaapkamer een nieuwe look te geven. Dat is mooi meegenomen! Zeker als ze ter plekke het textiel uitgepakt en opgemaakt kunnen zien. Er gaat niets boven ‘real life’.


Frances van der Steen van franpress is freelance journalist en trendspotter, zij bezoekt nationale en internationale meubelbeurzen.