Begrijpen en waardevol zijn
16/02/2017Wat mag of moet je doen?
Als je keer op keer onderscheidend bent in hoe je aandacht geeft, inspireert, helpt of verkoopt, dan worden klanten uiteindelijk fan van je. Dat is belangrijk! Waarom? Probeer je in te beelden: Wat maakt jou blij als je denkt makkelijker of leuker kunnen kopen?
Uniek zijn en onderscheidende dingen gaan doen, is dat waar klanten blij van worden? Ja, dat soort dingen moet je gaan doen. Nee, niet zomaar iets gaan doen. Het slim om binnen het team ideeën te verzinnen waar klanten blij van worden. Doe dat vooral met collega’s die dat ook heel leuk vinden. Samen kan je dat vervolgens bespreken met je leidinggevende. Heb je een goed idee, dan mag je het misschien ook uitproberen en testen. Daarna kan iedereen meedoen en kunnen jullie het samen gaan verbeteren.
Slim aanpakken
Het is nooit te laat als je gaat nadenken over hoe je het plezier van je klanten kan vergroten. Het is heel leuk om dat vooral met collega’s te doen die net zo enthousiast zijn als jij. Een uurtje brainstormen geeft jullie positieve energie. Als je samen bedenkt wat ‘het’ met klanten doet en wat de gevolgen zijn voor je baas, dan ben je al een eind op weg. Het is geweldig als je dan iets mag uitproberen. Gewoon lekker samen kleine stappen zetten en kijken hoe klanten reageren op de andere manier van werken. Je hoeft dat niet te roepen, ze moeten het voelen en jij kan het volgen en misschien zelfs meten. Als het werkt kan je het verbeteren of uitbouwen. Misschien werkt het ook niet en kom je weer op andere ideeën. Ja, je moet dus wel iets doen. Pak het wel een beetje slim aan.
Gemotiveerd blijven
Je zult ervaren dat, als je kleine successen boekt voor zowel de klant als voor je baas, je meer wilt. Je bent super gemotiveerd om te veranderen en te verbeteren. Belangrijk is natuurlijk dat je het vol kan houden. Het heeft weinig zin als je iets goeds weer op een laag pitje laat belanden. Jullie moeten blijven vlammen. Het is goed om dus na te denken hoe je ervoor kan zorgen dat je steeds herinnerd wordt aan wat je wilt bereiken en of het ook lukt. Bedenk dus een plan hoe je eraan herinnerd wordt: Wat wilde je doen, waarom en hoe kan scherp blijven?’
Als je echt gemotiveerd bent om klanten als mensen te zien, fans te creëren die er trots op zijn dat ze blij bij jou komen en kopen? Koop dan dit boek. Een inspirerend nieuwe boek van Jos Burgers. ‘Een fan per dag’. De winkelvloer kan zo leuk zijn. Veel plezier. Harry.