Bertil Zaal is de eigenaar van A Fish Named Fred in Groningen: “Ik begin en eindig iedere dag met een big smile”
20/08/2024Hoe ziet jouw achtergrond er uit qua opleidingen?
“Ik kon altijd goed leren, maar deed niet veel. Na het atheneum moest ik natuurlijk toch proberen een studie te volgen. Dat werd rechten. Dit ging vier maanden goed en toen kwam ik tot de conclusie dat ik veel liever fulltime in de leerspeciaalzaak, destijds van mijn vader, ging werken. Ik ben professioneel kleermaker geworden en heb me bij DETEX textielwarenkennis, bedrijfsadministratie en bedrijfsbeleid eigen gemaakt. Al jaren ben ik het gezicht van Zaal Leatherwear. Nu is daar met een Fish named Fred een mooie nieuwe kans bijgekomen."
Hoe is dat zo gegaan?
“Ik zag eens wat overhemden van A Fish named Fred bij een brocante en toen was ik verkocht. Even later raakte ik tijdens een beurs in gesprek met een vertegenwoordiger van het merk en zo kwam het dat ik er zes jaar geleden een mooie kleurrijke collectie overhemden bij kreeg. Nog meer assortiment paste niet in de leerspeciaalzaak, maar wel in een leuk pand in de Zwanestraat.”
Waarom A Fish named Fred?
“Het is een ontzettend leuk merk en er zit ook nog eens een geweldig bedrijf achter. Het is al vanaf het eerste gesprek, begin mei, een feestje. Bovendien heb ik met dit merk één duidelijke doelgroep: 30+ mannen die houden van kleurrijke kleding. Zij zijn altijd vrolijk ingesteld. Wat wil je nog meer?”
Hoe denk je het hoofd boven water te kunnen houden in deze tijd?
“Je moet je onderscheiden. Er zijn veel kledingzaken die het niet meer kunnen bolwerken, al dan niet omdat kleine ondernemers een beetje aan hun lot worden overgelaten, maar onderscheid is echt alles. Met de vrolijke, frisse ontwerpen van A Fish named Fred zit dat wel goed.
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Ik woon in de binnenstad, dus ik wandel of fiets ‘s ochtends naar Fish en dan ga ik lekker aan de gang. De winkel netjes houden, klanten helpen, ik kom haast tijd tekort. En natuurlijk ben ik ook bij Zaal Leatherwear te vinden. Gelukkig heb ik daar ook een dame werken die mijn steun en toeverlaat is en ook bij Fish is een medewerker. Ik begin en eindig iedere dag met een big smile.”
Wat maakt werken met klanten zo bijzonder voor jou?
“Een klant merkt onmiddellijk of je oprecht bent of niet. Je moet dus zo echt zijn als je maar kunt, dan heb je de helft al gewonnen en komt die klant zowel voor jou als het product; een win-winsituatie!”
Hoe zorg je voor extra service?
“Laatst kwam er bijvoorbeeld een jongen in de winkel, type sportschool. Met andere woorden: brede schouders, maar verder smal. Hij had voor zijn schouders maat L nodig. Ik bood aan om het overhemd bij zijn taille wat smaller te maken. Hij was verbaasd dat ik dat gratis en voor niets wilde doen, maar dat is klantenbinding én extra service.”
Hoe zie je de toekomst?
“Goeie vraag. Begin dit jaar dacht ik nog dat ik langzaam wilde gaan afbouwen, maar toen kwam deze winkel op mijn pad. Wat doe je als je het leuk vindt? Ervoor gaan! De toekomst is dus lastig te voorspellen, ik doe wat ik leuk vind.”