Brigitte Koenen geeft de training 'Visual Merchandising Specialist': "De eerste vierkante meter moet een feest van herkenning zijn"
09/11/2022"Visual merchandising maakt onderdeel uit van visual marketing", legt Brigitte uit. "Hieronder valt alles wat er visueel gezien met het oog op marketing wordt gedaan, zowel online als offline. Denk aan de presentatie in de winkel en van de etalage, de website, reclame, en alles wat de bezoeker/klant verder zintuigelijk waarneemt. Een winkel moet 'the place to be' zijn, fysiek én online."
Klantengroep
Het allerbelangrijkste is volgens Brigitte om géén verwarring te creëren. "Een ruis in de communicatie, op welke manier dan ook, wil je te allen tijde voorkomen. Dit doe je door je winkel of brand zo helder mogelijk bij de consument onder de aandacht te brengen. Bovendien moet je die aandacht vervolgens ook vast weten te houden. Dat betekent dat je heel goed moet weten waar je als winkel of brand voor staat en wie je als klantengroep wil hebben. Waar houden ze van? Waar bevinden zij zich online? Leeftijd zegt weinig tot niets, het is veel belangrijker om te weten hoe jouw klantengroep in het leven staat. Je moet weten waar ze van houden, wat ze graag doen en wat hun wensen zijn."
Eenduidig verhaal
"Als je dit allemaal helder hebt, kun je een eenduidige uitstraling of beleving neerzetten, volledig gericht op de normen en waarden van je klantengroep", vervolgt Brigitte. "Deze beleving komt tot uiting in kleur, vorm en materiaal, de presentatie van de producten in de winkel, acties, vlogs, reclames, noem maar op. Visual marketing is één groot, omvattend verhaal. In de training 'Visual Merchandising Specialist' zullen al deze zaken voorbij komen. We gaan samen aan de knoppen draaien en kijken wie waar het meeste belang bij heeft."
De eerste vierkante meter
Voor wie graag gelijk in de praktijk aan de slag wil, heeft Brigitte een tip: "De eerste vierkante meter van de winkel is cruciaal. Dat is dé 'stay or go-plek' voor de bezoeker. Deze vierkante meter moet daarom een feest van herkenning zijn en een bevestiging van de eerste indruk die iemand bijvoorbeeld al via een folder of online heeft gekregen. Zorg dus dat dit in lijn is met elkaar en dat de bezoeker graag wil blijven, wat wil kopen en graag terugkomt!"