Burcu (35): ‘Ik houd geen verkooppraatje, maar geef advies van mom to mom’

02/04/2024

Hoe ben je in de detailhandel terechtgekomen?

'Tot afgelopen oktober was ik een stay home mom, van twee prachtige dochters, één van vijf jaar en één van twintig maanden. Daarnaast run ik een e-commerce bedrijfje in badartikelen, maar afgelopen zomer vond ik het tijd om weer iets buitenshuis te gaan doen. Als mama was ik zelf klant bij Knotsknetter. En toen de eigenaar op Instagram een vacature postte, dacht ik; hé, maar dat is leuk! Ik reageerde heel enthousiast en de eigenaresse vond het maar wat leuk dat een trouwe klant haar medewerker werd. Zo is het gegaan.'

Had je voor je baan bij Knotsknetter al ervaring in de retail?

‘Ja, maar dai is wel erg lang geleden hoor. Toen ik 16 was, had ik een bijbaan in een kledingzaak. Dat vond ik toen al wel heel leuk.’

Wat heb je voor opleiding(en) gevolgd? En wat heb je daar nu in de winkel aan?

‘Ik ben ooit met een studie pedagogiek begonnen, maar heb die niet afgemaakt. Het is wel grappig om te zien dat die liefde voor kinderen er nu, ook op professioneel gebied, alsnog uitkomt. Dat komt goed van pas in de winkel.’

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

‘In de winkel is een kinderspeelhoek én een kapper, dus daar ruim ik eerst altijd even extra goed op. Verder zet ik de spullen netjes klaar en vul ik alles aan. Dan gaan de deuren open. Als de klanten binnenkomen, help ik ze. Gelukkig maken de meeste klanten graag een babbeltje, waarna we vervolgens samen op zoek gaan naar het perfecte artikel. Zo vliegt de dag voorbij.’

Heel vaak vragen de klanten naar mijn eigen ervaring. Dat maakt het verkopen heel makkelijk voor mij.

Wat is er zo leuk aan werken in een kinderwinkel?

‘Omdat ik zelf twee jonge kinderen heb, spreken de producten mij erg aan. Dat spreekt natuurlijk enorm tot de verbeelding, om te verkopen wat je zelf ook graag in huis haalt. Ik vind alles heel leuk en mooi in de winkel. Daardoor voelt mijn advies denk ik ook niet zo snel als een verkooppraatje aan, maar meer als tips van mom to mom. Heel vaak vragen de klanten naar mijn eigen ervaring. Dat maakt het verkopen heel makkelijk voor mij.’

Kun je de collectie als moeder weerstaan?

‘Haha, nou niet helemaal. Ik doe wel mijn best en probeer mezelf een beetje te beperken, maar dat wil niet altijd lukken.’

Wanneer ga je met een tevreden gevoel naar huis?

‘Als ik een lekkere drukke dag heb gehad en ik veel mensen heb mogen helpen met het vinden van het perfecte cadeau. Omdat wij hier in de winkel alles met extra aandacht inpakken, is elke aankoop een bijzonder cadeautje. Dat zie je terug bij de mensen, die lopen helemaal blij naar buiten. Dat maakt mij ook weer blij.’

Wat doe je om bij te blijven in je vak?

‘Heel veel kindermerken uit de winkel volg ik op social media. Zo blijf ik op de hoogte van de laatste trends, maar bijvoorbeeld ook van productinformatie en veiligheidseisen.’

Zou je ergens – nog – beter in willen worden?

‘Ja, ik zou me graag verder willen ontwikkelen in sales. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat het op dit moment wat lastig zou gaan, in combinatie met mijn kleintjes, maar in de toekomst: zeker! Dan leer ik graag nog meer over wat er achter de schermen gebeurt, zoals inkoop. Ik droom er namelijk van om ooit mijn eigen kinderwinkel te openen.’