‘De BH is het meest gedragen kledingstuk, dat moet goed en vrouwelijk aanvoelen’

05/05/2022

Vragen aan Miriam:

Hoe vind je het dat je bent voorgedragen, met zulke lovende woorden?

‘Ik ben echt verrast! Ik vind dit heel bijzonder, ontzettend leuk en lief en voel me erg vereerd.’

Hoe is het om bij Triumph Tilburg te werken?

‘Ik voel me hier als een vis in het water. De winkelvloer is écht mijn plek. Ik vind het product, lingerie, heel erg leuk om mee te werken, voel me comfortabel bij de prijs-kwaliteit verhouding en geniet van de ruimte voor persoonlijke aandacht. Bij Triumph werk je één op één, waardoor ik het vertrouwen van een klant voor me win. Dat vind ik een hele prettige manier van werken.’

Wat maakt het werken in een lingeriezaak bijzonder?

‘Klanten zijn kwetsbaar in de paskamer. Ze geven zich letterlijk en figuurlijk bloot, daar is discretie voor nodig, dus help ik de klant op een persoonlijke manier. Ik stel haar op haar gemak, trek bijvoorbeeld nooit zomaar het gordijntje open, vraag wat over haar persoonlijke leven en klets wat over koetjes en kalfjes.’

Ze noemen je een topverkoopster: wat is jouw geheim?

‘Ik houd klanten vast, die laat ik niet zomaar los. Daarmee bedoel ik, dat ik een klant al mijn aandacht geef en graag verras. Neem bijvoorbeeld een dame die altijd een voorgevormde gladde BH draagt en een exemplaar van kant niet bij haar vindt passen. Dan vertel ik haar dat ik dat vroeger ook dacht, maar nu vol trots wél een kanten BH draag. Vanuit die persoonlijke ervaring haal ik haar over het toch eens te proberen.’

Hoe geef jij goed advies?

‘Dat begint bij het meten van de omvang. Een BH is immers het meest gedragen kledingstuk van de vrouw, dan moet dat wél goed aanvoelen. Maar lingerie biedt meer dan alleen comfort. Een mooie BH biedt ook zelfvertrouwen en een mooi, vrouwelijk, gevoel. Daarom verras ik haar graag met mooie modelletjes.’

Hoe ben je in de retail terecht gekomen?

‘Dan gaan we even terug in de tijd, naar mijn allereerste baan, bij een modezaak in Tilburg. Ik werd verliefd op het vak, maar werd moeder en besloot er fulltime voor mijn kinderen te zijn. Toen zij eenmaal oud genoeg waren, keerde ik terug naar die jeugdliefde, de retail, dit keer bij Triumph Tilburg, waar ik inmiddels al weer dik vijftien jaar werk.’

Wat vind je zo leuk aan werken in de retail?

‘Ik geniet van de interactie met de klant en de waardering die ik, in de vorm van een grote glimlach, krijg. Daarnaast houd ik van uitdagingen, om tot een tevreden doel te komen, voor de klant en de zaak.’

Welke opleiding(en) heb je gevolgd?

Ik volgde de opleiding LEAO (ter voorbereiding op beroepen in de verkoop en winkelpraktijk) en diverse verkoop- en producttrainingen bij Triumph. Dankzij die trainingen kwam ik tot nieuwe inzichten. Zo leerde ik bijvoorbeeld hoe ik klanten op hun gemak stel. Voor mij de nummer één les in retail, want als een klant zich op haar gemak voelt, gaat de rest haast vanzelf.’

Hoe blijf je bij in je vak?

‘Door vooral te doen en te leren van elkaar, als collega’s op de werkvloer. Iedere dag is anders en elke klant is anders. Door ervaringen uit te wisselen, leer ik elke dag een beetje bij.’