De etalage als een machtige magneet!
25/07/2018Door Marie Gon
Tip 1
Licht trekt aan, dus licht je etalage uit met goede gerichte spots. Kijk eens tot hoe laat er ‘s avonds of in het weekend nog mensen langslopen: stel een timer in en zet je producten tot dat tijdstip in the spotlight.
Tip 2
Maak extra diepte door het raam zelf ook te gebruiken. Zeker voor communicatie is dit ideaal. Doe dit bijvoorbeeld met een (verwijderbare) plaktekst. Of gebruik zelfs verf en mooie lettersjablonen (die je er later weer eenvoudig vanaf krabt).
Tip 3
Maak een duidelijke keuze: wil je door de etalage de winkel kunnen zien, of wil je dit juist voorkomen en plaats je wanden? Voor beide is iets te zeggen, maar heb je een winkel met veel spullen en dus een onrustiger beeld, kies dan liever voor een dichte etalage.
Tip 4
Kies voor een duidelijk thema en bedenk als je producten presenteert: less is more. Probeer niet alles te willen laten zien. De kunst is om mensen nieuwsgierig te maken, zodat ze ook echt de drempel over stappen.
Tip 5
De etalage moet een afspiegeling zijn van je collectie en de sfeer van de winkel. Bekijk hoe je dit gevoel laat terugkomen. De etalage en inspiratieplekken in de winkel, mogen zeker wel iets ‘extremer’. Liever lekker over the top, dan te behoudend, waardoor je geen indruk maakt.
Tip 6
Contrasterende kleuren werken dan altijd goed! Heb je een etalage met rustige en gedekte tinten, probeer hier toch een steunkleur aan toe te voegen om meer aandacht te trekken. Heb je bijvoorbeeld veel rood in je etalage, zet er groene planten bij. Dan knallen de kleuren je tegemoet!
Marie Gon is interieurstylist met een grote passie voor kleur. Ze reist stad en land op zoek naar inspiratie en bezoekt beurzen in binnen- en buitenland.