De impact van een eerste indruk

04/09/2017

Door Raquel Vos

Een van de redenen waarom we dit doen, is omdat we als mens zoeken naar veiligheid. We laten ons graag omringen door personen waar we ons vertrouwd bij voelen. Maar betekent dit ook dat onze mening niet meer veranderd? Nee, sterker nog, een mening kan zelfs 180 graden draaien. Denk maar eens aan het moment dat je je eerste schooldag had. Wat deed jij toen je al je klasgenoten voor het eerst zag? De meeste mensen bepalen op zo’n moment met wie ze het komende schooljaar gaan doorbrengen op basis van een eerste indruk. Vaak zie je dat de ‘contactpartner’ na een aantal dagen of weken veranderd. Door mensen te leren kennen ontwikkel je meer of juist minder raakvlakken met bepaalde personen en stel je je eerste indruk soms bij. 

Je krijg geen tweede kans 

Helaas werkt het in de retail anders. Hier krijg je meestal geen kans om een tweede indruk achter te laten. De klant kiest een verkoopadviseur op basis van de eerste indruk. Bijvoorbeeld op basis van houding, kleding of gezichtsuitdrukking. Als verkoopadviseur is het belangrijk om je hiervan bewust te zijn. Denk jij weleens na over de eerste indruk die jij achterlaat bij klanten? En zou je deze nog beter kunnen maken door wat dingen te veranderen?  

Doe de kameleon 
Bij een verkoopgesprek staat de klant centraal, daarom is het belangrijk om je in te leven in de klant. Denk na over de dingen die de klant belangrijk vindt en probeer om op hetzelfde niveau te komen als de klant. Mensen doen namelijk eerder zaken met iemand die past bij hun manier van leven, ‘hun eigen soort’. Het is niet de taak van de klant om jou te accepteren voor wie je bent, niet wanneer je echt zaken wilt doen. Pas je dus aan en ga opzoek naar de kameleon in jezelf!  

Alles uit jouw verkoopgesprek halen? Neem eens een kijkje bij de trainingen van SkillsTown. Speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers. 


Raquel Vos is performance consultant retail bij SkillsTown.