“De koffierekening mag omhoog wat mij betreft!”
24/07/2019"We hebben nota bene twee keer schade gehad door een onweersbui..."
Ondernemerskriebels
“Ik kom uit een ondernemersfamilie, het zakendoen heeft altijd gekriebeld. Maar het duurde even voordat ik bij het bedrijf van mijn ouders kwam werken. In de jaren ’90 was ik jong, wild en gretig. Ik ging de sales in, maar tegelijkertijd bleef ik altijd het familiebedrijf in het vizier houden. In 2002 hebben mijn vrouw en ik ons alsnog bij Groter in Wonen aangesloten – toen heette het nog Megroma. Gelukkig maar, want ik ben hier heel blij. In 2015 mocht ik het stokje overnemen als eigenaar.”
Tijgeren
“Ik heb enorm veel geleerd in dit vak. De winkel is echt een leerschool voor me geweest. Vooral tijdens de crisis. Toen we het moeilijk kregen in 2008, hebben we alle zeilen bij moeten zetten. Dat was tijgeren. Bezuinigen, reorganiseren.... Het heeft enorm veel geld gekost, en ja, ook personeel, helaas. Maar uiteindelijk zijn we er met een zachte landing vanaf gekomen. Veel oude werknemers zijn gelukkig weer terug.”
Wolkbreuk
“We zijn een paar keer zwaar getroffen. Eerst door de crisis en reorganisatie, daarna tot tweemaal (!) door een hevige regenbui met waterschade. Vreselijk! Vooral omdat die dag nota bene ook nog eens de feestelijke opening van onze nieuwe slaapafdeling zou zijn. Het debacle herhaalde zich met een tweede storm… We hebben het maar meteen aangegrepen om een masterplan op te zetten voor een flinke verbouwing. Zo geef je het toch weer een positieve wending.”
Intrinsieke motivatie
“Ik vind dat je medewerkers een beetje de ruimte moet geven. Als iemand een opleiding wil doen, en het voegt ook daadwerkelijk iets toe aan zijn functioneren, is dat vaak alleen maar een win-winsituatie. De moderne werknemer wil niet meer de hele dag van bovenaf horen wat hij moet doen, die wil meedenken. En horizontaal groeien, dus verschillende takken van sport binnen het bedrijf kunnen begrijpen.”
Koffierekening omhoog
“Ik zeg altijd ‘wat je uitstraalt, krijg je terug’. Dus de intrinsieke motivatie van medewerkers vind ik belangrijk. Dat pikt de klant namelijk op. De dame die hier schoonmaakt moet bijvoorbeeld net zo gepassioneerd zijn om hier te werken als iemand achter de kassa of in de marketing. Hoe je dat doet? Door een brok positiviteit uit te stralen. En niet zuinig te zijn. Ik roep niet voor niets: ‘Jongens, de rekening van de koffie moet omhoog!’, want ik vind dat er meer plezier gemaakt moet worden. Met elkaar, en met de klant. Desnoods met vlaai erbij, we zitten wel in Limburg hè? Ze zeggen niet voor niets ‘retail is detail’, dus maak er wat moois van!”