Decemberknaller
05/01/2018Uit onderzoek voorafgaand aan de feestdagen blijkt dat Nederlandse consumenten van plan waren om drie procent meer uit te geven aan Kerst dan vorig jaar. (Bron: Q&A) Vooral online is de omzet hoger. De drie weken tot aan kerstavond hebben gezorgd voor een online weekomzet die 34% hoger ligt dan de gebruikelijke weekomzet. Dit heeft ook te maken met het winterse weer in december, toen wegen onbegaanbaar waren door de sneeuw. (Bron: Thuiswinkel.org).‘Hierbij gaat het overigens niet meer alleen om kerstcadeaus’, verklaart Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, ‘alle denkbare kerstzaken worden online besteld, bijvoorbeeld speciaal voor de kerst samengestelde maaltijdboxen en pakketten van mooie wijnen en speciaalbieren.’ Over het algemeen is in de online verkoop van luxere producten te zien.
Bijtijds inkopen
Opvallend is dat consumenten al vroeg beginnen met het zoeken en kopen van cadeaus. Bij beslist.nl begon, zowel in 2016 als 2017, de toename van het aantal bezoekers in populaire cadeaucategorieën al in september. De grootste piek is nog altijd begin december, want last-minute shopping is favoriet. En hoewel zondag nog steeds veruit de drukste dag is qua kijkers worden de meeste aankopen bij beslist.nl nu op maandag gedaan.
Het kan uitbundiger
Toch steekt het percentage dat Nederlanders over hebben voor de feestelijkheden schril af tegen de uitgaven in andere landen. Nederlanders gaven vooraf aan om 11,9% van hun besteedbaar inkomen in december aan de feestdagen uit te geven. In Mexico is dat 34,6%, en in Spanje en Brazilië respectievelijk 29,6% en 28,2% van het inkomen. In andere Noordelijke landen wordt kerst ook soberder gevierd. Zo scoren Duitsland en Denemarken even laag als Nederland. De Finnen besteden 12,3% van hun maandinkomen aan de feestdagen en de Noren 13,4%.
In Nederland vindt slechts 4% van de ondervraagden cadeaus belangrijk, de meerderheid (60%) vindt dat kerst draait om familie en vrienden. (Bron: de Kerstmis Barometer van Ferratum Groep)