Delen via sociale media is het nieuwe communiceren!

08/09/2016

Door Theo van Elk

En dat is nu precies de kern: consumenten zijn steeds minder te prikkelen met directe impulsen (aanbiedingen, advertenties, etc) maar maken keuzes op basis van de identiteit die een winkel creëert via diverse media. En social media is daar zeker een belangrijk onderdeel van.

Wat gebeurt er namelijk als men op zoek gaat naar nieuwe woonproducten? De consument gaat zoeken op internet en treft daar een aantal interessante bedrijven. Na de internetsite wordt er ook nog gekeken naar de facebook – pagina of de Pinterest – pagina om een gevoel bij dit bedrijf te krijgen en te lezen hoe anderen reageren. Dan gaat men een beslissing nemen om wel of niet dit bedrijf te bezoeken of contact te leggen. Heel essentieel in het beslissingsproces!

Daarom adviseer ik elke woonondernemer om in ieder geval een actieve facebook – pagina te hebben. Het is een belangrijke informatiebron voor consumenten en het laat de winkel zien zoals die echt is in contacten met consumenten. Want het gaat om sociale informatie, dus probeer ook veel persoonlijke en klanteninformatie te delen (niet alleen de bank die in de aanbieding is).

Ga dit consequent doen (minimaal 2 berichten per week) en als je er zelf geen gevoel bij hebt, laat het dan door een (jongere) medewerker doen die er veel meer lol aan heeft. Uiteraard met duidelijke afspraken wat er geplaatst wordt, welke toon je wilt neerzetten en maak ook eens een bericht dat reacties uitlokt.

Social Media biedt kansen, ook via gericht adverteren. Onderschat dat niet en ga er echt mee aan de slag. Ik adviseer altijd dit stap – voor – stap te doen: begin met Facebook en maak daarna een leuke Pinterest – pagina, vol met leuke foto’s. Delen via sociale media is het nieuwe communiceren!


Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.