Desiree Nieubuurt heeft met haar winkel Artishock heel wat ervaring op zak: “Ik ben met de klant meegegroeid”
20/09/2024Kun je wat vertellen over de totstandkoming van Artishock?
“In ben in 1982 met de winkel begonnen. Een winkel met veel accessoires, want het was natuurlijk de tijd van de grote oorbellen. Ik kocht veel in van beginnende ontwerpers van de Modevakopleiding in Arnhem en ben vanaf toen met de klant meegegroeid. Na verloop van tijd heb ik de winkel uitgebreid naar het naastgelegen pand, met meer dan twintig (inter)nationale merken en een grote vaste klantenkring. Sinds vorig jaar is het weer één winkel en richt ik me met mooie merken in het midden- en hoogsegment op de 35+-klant.”
Welke opleiding heb je gedaan?
“In die tijd moest je nog echt je ondernemersdiploma halen. Dat heb ik bij DETEX gedaan. Ik kwam uit de theaterhoek en moest echt alles nog leren. Mijn moeder had destijds een Derde Wereldwinkel, zij hielp me eerst met de boekhouding. Ook mijn vader en zus hebben veel geholpen.”
Hoe vul jij jouw werkdag in?
“Geen dag is hetzelfde. Ik verander regelmatig de etalage en de presentatie van de collectie, zo blijf ik de klant verrassen. Het adviseren van mijn klanten heeft natuurlijk de prioriteit. Persoonlijke aandacht en service richting de klanten, daar draait het uiteindelijk allemaal om.”
Hoe pak je dat aan? Hoe zorg je voor dat stukje aandacht en service?
“Dat begint met een welkom gevoel creëren; koffie aanbieden, vragen hoe het gaat. Verder is het de kunst om de klant te lezen en vervolgens te verrassen met leuke combinatie-ideeën. Als een klant binnenkomt, zie ik vaak al of het een sportief of elegant type is. Door vragen te stellen en en aan de hand van mijn intuïtie komen we tot een mooie outfit.”
Wat maakt dit werk zo leuk voor jou?
“Absoluut de klanten, hun dankbaarheid, dat zij altijd trouw blijven komen én het feit dat ik voor ieder seizoen weer een mooie collectie kan samenstellen.”
Wanneer trek je met een tevreden gevoel de deur achter je dicht aan het einde van de dag?
“Het is voor mij een geslaagde dag als de klanten blij verrast de deur uitgaan. Het leukste is, als ik ze kan verrassen met een outfit waarvan ze zelf niet hadden gedacht dat het zo leuk zou staan. Over het algemeen ben ik blij als de klanten ook blij zijn. Het gaat om hun beleving.”
Hoe zie je de toekomst?
“Duurzaamheid en kwaliteit zijn voor mij de sleutelwoorden; het aanzetten tot duurzaam kopen. Dit door goede basisitems van hoogwaardige kwaliteit aan te bieden waar mensen jarenlang plezier van hebben en waar ze nieuwe combinaties mee kunnen maken. Eerlijke productie met oog voor het milieu heeft voor mij prioriteit. Daarnaast vind ik het jammer dat de markt zo is veranderd. Winkels als Artishock verdwijnen, terwijl ze juist zoveel meer te bieden hebben dan alles wat online te vinden is. De kleine detailhandel is nodig om de binnensteden aantrekkelijk te houden.”