Digitale kleding, hoe werkt dat?

02/02/2019

Tussen film en fashion

Het is nog maar een paar jaar geleden (2016) dat Amber haar studie aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) voltooide. Ze studeerde af met een volledige virtuele collectie. Die trend zette ze voort met haar eigen bedrijf, The Fabricant, een initiatief dat is gespecialiseerd in het vervaardigen van digitale kleding. Want, zoals op de website van dit experimentele bedrijf staat vermeld: “Kleding hoeft niet fysiek aanwezig te zijn om te kunnen bestaan.” Om de kleding te kunnen presenteren, worden dan ook hyperrealistische effecten gebruikt die doen denken aan de filmindustrie. De kledingstukken worden gepresenteerd in een digitale modeshow, zonder dat er ooit een naald of schaar aan te pas is gekomen.

Digitaal pashokje

Maar hoe shop je dat, digitale kleding? Er hangen immers geen kledingstukken in de winkel. Sterker nog, zelfs om de kleding te passen, hoeven er geen items aanwezig te zijn. Bij The Fabricant kunnen consumenten deze namelijk passen via een realistische online weergave. Volgens Amber is de methode ideaal om onze ‘digitale identiteit’ te vormen en bepaalt deze het modebeeld van de toekomst. Dat draagt bij aan het duurzame karakter van The Fabricant, want en er dus ook geen bijbehorende productie-, transport- en andere logistieke factoren van toepassing.

Een goed idee om de ambitieuze Amber Jae Slooten in te gaten te blijven, houden dus! Meer informatie over deze ambitieuze dame vind je op de website van The Fabricant.

Ben je nieuwsgierig naar meer vooruitstrevende productiemethoden binnen de modewereld? Bekijk dan vooral eens het online driedelige webinar van Werk in de Winkel.