"Doe mij maar zo'n inkoppertje!"
18/09/2018Door Harry Bijl
“Ik weet nog goed hoe verschrikkelijk we baalden als het heel erg stil in de winkel was. Je had alle werkzaamheden uitgevoerd, stond klaar om de klanten hartelijk te ontvangen en dan kwamen ze niet.
Sinds een aantal jaren bezoeken mensen sowieso minder winkels. Deels omdat ze zich voor een aankoop goed online voorbereiden. Aan de andere kant weten we ook dat consumenten weloverwogen kiezen om on- of juist offline te kopen. Dus als mensen naar een winkel komen doen ze dat heel bewust en met een hoge verwachting.”
Koopgedrag
“Daarom is het zo belangrijk om te weten waaròm mensen naar een winkel gaan. Wat is hun motivatie? Want als je weet wat mensen beweegt, dan kan je ze ook verrassen, helpen of op z’n minst super gastvrij onthalen. Er wordt tegenwoordig veel onderzoek gedaan naar koopgedrag. De neurowetenschap wordt ook in de winkelomgeving goed geraadpleegd. Het levert waardevolle inzichten op. Lekker toch, zo heb jij meteen meer achtergrondinformatie om je manier van denken en werken aan te scherpen en te verbeteren.
Vorige week publiceerde ABN-AMRO een nieuw rapport: ‘Waarom komt de consument van de toekomst naar de winkel?’. Het staat vol nuttige informatie. En, het bevestigt weer eens overduidelijk dat jij op de winkelvloer de onderscheidende factor bent!”
Lekkere begroeting
“Mensen bezoeken minder winkels, dus heb je meer tijd om de mensen die binnenstappen te verrassen met een lekkere begroeting. Je kan ze ook op andere manieren verrassen of het winkelen extra makkelijk voor ze maken. Dat is precies wat in het rapport staat: mensen verwachten van jou dat je meer kennis hebt, extra beleving biedt en het makkelijk voor ze maakt. Dat lijkt me een inkoppertje. Daar zijn jullie al druk mee bezig, als ik zo om me heen kijk. Ik zou me dan ook niet druk maken over de internetverkopen. Het is veel slimmer om te zorgen dat jullie winkeltoppers vol enthousiasme een feestje voor de gasten bouwen.”
Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij brancheorganisatie INretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto.