8 Do’s en don’ts voor op de winkelvloer

24/02/2019

Natuurlijk laat je geen kans onbenut om een goede indruk te maken bij klanten en ervoor te zorgen dat ze met een positief gevoel de winkel uit gaan. SkillsTown zet de do’s en don’ts voor je op een rijtje.

Do’s: wat moet je wél doen?

  1. Zorg dat je fris en verzorgd voor de dag komt. Glimlach altijd en zorg, naast een opgeruimd humeur, ook voor een opgeruimde winkel.
  2. Weet wat je verkoopt. Verdiep je dus in de producten die in de winkel staan, zodat je de klanten een passend advies kunt geven.
  3. Zorg voor een alerte en open houding naar de klanten. Begroet elke klant, ook als je even met iets anders bezig bent, zoals telefoneren, uitpakken of opruimen. Wees daarnaast proactief, loop naar de klant toe en niet achter de klant aan.
  4. Vergeet nooit dat de klant altijd centraal staat. Neem alle klanten serieus en wees oprecht geïnteresseerd. Denk in oplossingen en niet in problemen.

Don’ts: wat doe je zeker niet?

  1. Ga niet slenteren door de zaak of sloffen met je voeten. Dat geeft de klant de indruk dat je er geen zin in hebt of dat je lui bent. Let er dan ook op dat je niet te lang gaat zitten, hangen of met je handen in je zakken staat. Kortom: neem een actieve houding aan.
  2. Met je telefoon bezig zijn, laat ook geen goede indruk bij klanten achter. Het zorgt ervoor dat je ongeïnteresseerd lijkt en de drempel om je aan te spreken wordt hoger.
  3. Bespreek geen privézaken en ga niet staan kletsen met collega’s als er klanten zijn. Ga zeker niet roddelen over je collega’s of mopperen over de gang van zaken op de werkvloer.
  4. Maak nooit concurrenten zwart. Benadruk juist de sterke punten van jouw eigen bedrijf en overtuig de klant daarmee om het product bij jou aan te schaffen.