Drie tips voor een betere werk-privé balans

12/03/2018

1. Maak een overzicht van je activiteiten

Vaak verdelen we ons leven in werk en privé. Maar dit zegt eigenlijk niet zo veel over de activiteiten die we hierbinnen doen. Neem eens de tijd om al je activiteiten in te delen in categorieën. Denk hierbij aan: werk, familie, vrienden, studie, huishouden, vrijwilligerswerk, sport, hobby’s, etc.

Als je een overzicht hebt gecreëerd, ga dan na welke van deze gebieden jij meer tijd en aandacht wilt geven. Bedenk een praktische eerste stap die je kunt doen om dit waar te maken. Wil je bijvoorbeeld meer tijd doorbrengen met je familie, plan dan een avond per week in voor een bezoekje. Zo zorg je ervoor dat je bewust tijd maakt voor de dingen die jij belangrijk vindt.

2. Geef vrije tijd meer bewuste aandacht

Vaak wordt vrije tijd gezien als de tijd waarin je niet werkt. Maar dit klopt eigenlijk niet. Want buiten je werk zijn er nog andere activiteiten die niet aanvoelen als vrije tijd. Denk hierbij aan het huishouden of de zorg voor een familielid. Het is dus belangrijk dat je vrije tijd ziet als de tijd waarin je dingen kunt doen die jij leuk vindt en die jou energie geven.

Ga eens voor jezelf na wat je nu doet in je vrije tijd. Doe je vooral activiteiten die je “verdoven” of dingen die je energie geven? Een verdovende activiteit is bijvoorbeeld een avond voor de tv hangen. Het is natuurlijk niet erg om dit een avond te doen, maar het zal duidelijk zijn dat dit geen inspirerende activiteit is waar je energie van krijgt. Zorg ervoor dat je elke week een paar momenten plant waarin je iets doet wat je écht leuk vindt.

Vind je het lastig om te bepalen wat jouw hobby’s zijn? Denk dan eens terug aan wat je vroeger leuk vond om te doen. Misschien zijn er aanknopingspunten te vinden voor dingen die je nu kunt doen, eventueel in een aangepaste versie.

3. Stel grenzen aan het aantal uren dat je werkt

Als je altijd bezig bent met je werk, bestaat het gevaar dat je uitgeput raakt. Daarbij blijkt uit onderzoek dat alles wat je boven de 50 uur per week werkt geen toegevoegde waarde heeft, omdat je minder efficiënt gaat werken.   

Om te voorkomen dat je te veel uren werkt, is het belangrijk om bij het bepalen van je werkplanning niet de hoeveelheid werk als uitgangspunt te nemen, maar de beschikbare tijd. De werkzaamheden die niet binnen deze tijd passen, moeten eenvoudigweg opgeschoven worden naar een ander moment. Hierbij is het belangrijk om deze grenzen goed aan te geven bij je werkgever.


Meer informatie

Wil jij meer leren over onderwerpen als werk-privé balans, communiceren en netwerken? In ons Skills2Perform abonnement vind je honderden leeroplossingen om jezelf te ontwikkelen. Daarnaast bieden we interactieve verkooptrainingen aan, speciaal voor retail medewerkers. Meer informatie vind je op www.retailskills.nl.