“Droogbloemen zijn een hit onder Duitse hipsters!"

29/07/2020

Wilfred zat bepaald niet in een makkelijke tijd toen we hem voor het laatst spraken in april. Niet alleen veranderde er van alles op de werkvloer, er was nota bene sprake van een verlies in de familie vanwege het coronavirus. Toch bleek hij het talent te bezitten om een opgewekt humeur te bewaren. Dit keer klinkt hij opnieuw positief over de telefoon, ook over de toekomst van Leurs Tuincentrum. “Nu de grenzen open zijn, weet zowel ons Nederlandse als Duitse publiek ons tuincentrum weer te vinden! Deze zomer verwachten we een goede omzet te draaien, waarmee we een deel van de schade van de quarantainetijd kunnen inhalen.” 

Bloemen, barbecues… Iedere klant wil op zijn eigen manier geïnspireerd worden. 

Platbombarderen met inspiratie  

Wilfred: “Bij mijn functiebeschrijving staat ‘inspirator’, en zo voel ik me ook! Als team visual merchandisers blijven we wakker, en lopen we de hele dag rondjes door het tuincentrum. Mijn collega’s en ik voorzien elkaar constant van inspiratie. Vervolgens willen we de klant natuurlijk platbombarderen met inspiratie. Er is zo veel moois wat je met groen kunt doen. Maar andersom, inspireert die klant ons net zo goed, met nieuwe ideeën. Het is echt een wisselwerking. Laatst kwamen we bijvoorbeeld tot de ontdekking dat droogbloemen een gigantische hit zijn onder de Duitse hipsters. Dus dat tippen we dan weer aan de inkoopafdeling. Zo hebben we een nieuwe doelgroep gevonden!”   

Sterkere band 

“Leurs komt sterker uit de crisis, dat geloof ik echt”, vertelt Wilfred. “De communicatie en onderlinge band van alle medewerkers, was al heel goed, maar het voelt echt alsof we nog meer naar elkaar zijn toegegroeid. Wat ik wel jammer vind, is dat er niet meer een zaterdags uitje van het tuincentrum gemaakt wordt. Er zijn maar weinig bezoekers die nu nog urenlang in ons tuincafé bivakkeren terwijl de kinderen lekker spelen in de klimtoren. In plaats daarvan, shoppen de mensen veel meer doelgericht. ‘Mannelijker’, zou je kunnen zeggen. Wat dat betreft is het inspireren van de klant in deze anderhalvemetersamenleving, wel een grotere uitdaging geworden.”   

Mannen en barbecue…  

Wat bedoelt Wilfred met dat ‘mannelijk shoppen’? “Over het algemeen kunnen vrouwen lekker ronddwalen tussen alle bloemen en decoraties... De meeste mannen zijn daar aanvankelijk niet zo van onder de indruk, en lopen rechtstreeks naar die ene tuinslang die ze nodig hebben. Geen poespas, denken ze. Tótdat ze bij de barbecue-afdeling komen, waar ze een chef een paar vleeshappen zien bereiden. Nou, dan stralen ze van plezier hoor, tussen de vlammende apparatuur! Zo zie je maar, uiteindelijk willen we allemaal geïnspireerd worden. Maar hoé, dat verschilt per persoon!”