“Een fijne sfeer op de vloer, dat merken klanten meteen”

15/09/2021

Als een familie

Ilse werkt in het filiaal in Rijsbergen: “In onze winkel werken zo’n honderd mensen: de helft vast, de andere helft zijn vakantie- en weekendkrachten. Bijna allemaal komen ze uit de buurt. Veel van hen kennen elkaar ook. Dat zorgt voor een fijne sfeer op de vloer, erg persoonlijk en gemoedelijk. Het voelt bijna als familie, zonder dat wij daar vanuit de bedrijfsleiding actief ons best voor doen. Bovendien is het duidelijk dat ze zich prettig voelen op de werkvloer. Dat stralen onze mensen ook uit naar klanten.”

Team vol betrokken ondernemers

“Dat medewerkers zich hier thuis voelen, stimuleert dat ze een paar stappen extra zetten voor klanten – haast automatisch. Dat ze hen op een prettige, persoonlijke manier helpen en oprechte betrokkenheid voelen en uiten. Zo komt het weleens voor dat iemand adviseert: ‘Joh, vorige keer heb je die plant gekocht. Daar was je blij mee toch? Dan raad ik deze aan, die lijkt daarop.’ Mooi, toch? Ik weet zeker dat dit soort betrokkenheid het werk leuker maakt. En voor de klant is het absoluut een reden om terug te komen.”

Hart voor de zaak

“Ook met de winkel zijn onze mensen erg betrokken. Dat merkten we toen we vanwege de contactbeperkingen dicht moesten: ze kwamen gewoon zelf met allemaal goede ideeën om tóch iets te kunnen verkopen. Van een kraampje op de parkeerplaats tot acties op social media. Dat toont een soort ondernemerschap die je niet kunt kweken of opleggen; die moet in je zitten. En dan nog komt het er pas uit onder de juiste omstandigheden en voorwaarden. Blijkbaar is daar sprake van bij ons.”

Honderd procent natuurlijk

“Het enige wat mijn mede-bedrijfsleider Lars en ik kunnen doen: onze mensen zo goed mogelijk ondersteunen om dat ondernemerschap te uiten en ontwikkelen. Bijvoorbeeld door iedereen de vrijheid te geven om hun werk op hun eigen manier te doen. Natuurlijk zijn ze gebonden aan kaders, zowel van onze winkel als van het hoofdkantoor in Oegstgeest. Maar daarbinnen geven we ze veel ruimte en verantwoordelijkheid: bijvoorbeeld om zich te bemoeien met de inkoop en inrichting van hun afdeling.”

Luisterend oor

“Daarnaast kunnen we hen ondersteunen door dingen als coaching aan te bieden. Ik denk dat het altijd goed is om met je loopbaan, werk en ontwikkeling bezig te zijn – helemaal in een mentaal zware periode met een avondklok en gesloten winkel. Daarom waren Lars en ik gelijk enthousiast toen we coach Marco Vallebella ontmoetten. We wisten gelijk: een fijn persoon die goed luistert en genoeg ervaring heeft om nuttige adviezen te kunnen geven.”

Lopend vuurtje

“De afspraken moesten even op gang komen, maar toen de eerste collega’s positief uit hun gesprek kwamen, liep het binnen no-time vol. Iedereen vond het fijn: om tips te krijgen, werkuitdagingen voor te leggen, over hun ontwikkeling te praten of gewoon hun verhaal kwijt te kunnen. Wat wel uit de gesprekken bleek: veel medewerkers hebben toch behoefte aan regelmatige, formele functioneringsgesprekken, ook al zijn wij daar helemaal het bedrijf niet naar. Daar gaan we binnenkort dus mee beginnen. En door de positieve reacties gaan we in ieder geval meer persoonlijke, individuele aandacht besteden aan onze mensen. Dat lijkt me al een mooi resultaat van het coachingstraject!’

Enthousiaste medewerker

Bloemist Anneke Monden van Tuincentrum De Bosrand meldde zich meteen aan voor een gesprek met de coach. Lees hier hier hoe het haar heeft geholpen meer balans in haar leven te krijgen.