Een geluksmomentje voor de klant. Dat doe je zo!

10/02/2021

Hadden jullie verwacht dat jullie zouden winnen? 

Micheline (lachend): “Nu hoor ik natuurlijk te zeggen van niet, maar eerlijk gezegd, ja, ik had wel het gevoel dat we er tijdens de challenges van Jaap Bressers uitsprongen qua fanatisme!”  

Ik hou van spanning! Dat je op het nippertje nog een jasje brengt naar een klant, op tijd voor een feest.”

Wat zijn Carlosmomentjes?  

Micheline: “Het zijn kleine geluksmomentjes, met groot resultaat. Denk aan het langs brengen van een kledingstuk bij de klant thuis, het versturen van een kaartje met een ‘knuffel voor jou’, of gewoon even een telefoontje. Dat hebben wij allemaal gedaan.”   
Helma: “De klanten waarderen die extra aandacht enorm, vooral de ouderen. Ze beginnen te stralen bij de deur. Het is wel even passen en meten, natuurlijk. Mondkapje op, overmatig veel handgel gebruiken, afstand bewaren, maar we doen ons best!”  

Hoe werkt die extra aandacht?  

Micheline: “Toen deze crisis begon, dachten we: ‘Wat kunnen we voor die klanten betekenen, die nu maar een beetje thuiszitten? Sommigen hebben mijn opa nog gekend. Soms willen ze hun hart luchten, of even uithuilen. Daar zijn wij voor. Wat dat betreft zijn winkelmedewerkers sociaal werkers, hoor. Als ik alleen maar spullen had willen verkopen, was ik wel een supermarkt begonnen. Maar eigenlijk waren we bij Pleunis Mode altijd wel met Carlosmomentjes bezig. Zo ben ik weleens door alle denkbare hoepels gesprongen om een jasje te leveren voor het 50-jarige huwelijksfeest van een klant.” 

Vertel! 

Micheline: “Die dame was helemaal verliefd op dat jasje, maar we kwamen er een paar dagen van tevoren achter dat er een foutje in zat. Lang verhaal. Maar ik heb eindeloos gebeld: van Canada naar Jordanië, zelfs onze concurrerende winkels, de echtgenoot, de buurvrouw… Uiteindelijk heb ik het jasje net op tijd voor het feest gebracht, met een bos bloemen. Op het nippertje. Maar ik hou wel van een beetje spanning!”  

Krijg jij zelf weleens een Carlosmomentje?  

Micheline: “Och, er gebeuren zulke mooie dingen… Kijk, deze tijd is natuurlijk geen pretje - we halen misschien maar 10% van onze omzet – maar we slepen elkaar erdoorheen. Met de hele retail. Tijdens de Dag voor de Ondernemer hebben mijn collega’s bijvoorbeeld op Facebook verkondigd hoe trots ze op mij zijn. Hartverwarmend! En ook als ik die lieve klantreacties zie op Facebook, denk ik: ‘Daar doen we het allemaal voor!’” 
Helma: “Micheline is onze rots in de branding, ze vecht voor Pleunis Mode, dat waarderen we. De crisis heeft de band binnen het bedrijf alleen maar sterker gemaakt.”  

Als prijs kregen jullie een workshop van Nelleke Mulder Imago Groep, een gevestigde naam in de imagostyling. Hoe was dat?  

Helma: “Helemaal mijn ding! Nelleke is een topper, ze weet alles over kleur, stijl, lichaamstypes, klantvriendelijkheid… Ik heb wel vaker een cursus gevolgd, maar niet zoals deze.”  
Micheline: “Nelleke kreeg zelfs de meest kritische persoon van ons team nog enthousiast – de persoon die normaal gesproken altijd reageert met: ‘ja, maar…’. Ze bracht me nieuwe inzichten!”   

Nog een tip voor de retail toppers? 

Micheline: “Laat jouw talent als verkoper niet verwateren. Blijf bezig, blijf jezelf! En bovendien: blijf lachen!”   

Wil je weten hoe een ongeluk tijdens het duiken de motivatiespreker Jaap Bressers inspireerde tot zijn Carlosmomentjes? Lees dan dit artikel.