Een unique selling point

19/08/2016

Door Annet van Baarle

Wat is Appels en Peren voor winkel?


Kim: ‘We liepen al heel lang met het idee om iets met wonen te gaan doen, dat is echt onze passie. We hebben allebei onze baan opgezegd en verkopen nu mooi opgeknapte vintage meubelen en nieuwe meubelen. We combineren ze met nieuwe items die een oude look hebben of echt oud zijn.’ Hilde: ‘Wat wij presenteren kun je niet kant en klaar online of bij een andere winkel kopen. Je krijgt bij Appels en Peren een totaalplaatje dat uniek is.’

Waar komt de naam vandaan?

Kim: ‘We hadden allerlei wilde plannen om in de winkel ook koffie of sapjes te serveren. Zo is de naam Appels en Peren ontstaan. Hilde: ‘Het staat nu voor de mix van oud en nieuw en voor de combinatie van winkel en workshops die we er organiseren. We doen workshops voor baby showers en kinderfeestjes en workshops kaarten maken. Kim: ‘Deze naam past bij ons, ook omdat we twee hele verschillende types zijn.’

Jullie zijn zonder ervaring de retail in gestapt. Hoe bevalt dat?

Hilde: ‘Dat brengt leuke situaties met zich mee. De opening was zo’n succes dat we in één keer uitverkocht waren. Een wijze les, we moesten meteen weer op inkoop.’ Kim: ’Toch werken we bewust niet met grote voorraden, omdat we ons aanbod continue willen blijven vernieuwen. Op deze manier blijft het leuk om regelmatig onze winkel te bezoeken. Doordat we onze winkelinrichting perfect op elkaar willen afstemmen hebben, we ervoor gekozen ons niet te binden aan bepaalde vaste merken. We kiezen uitsluitend wat past bij onze stijl en willen om deze reden niet aan specifieke collecties vast zitten.’

Hoe bereiken jullie je doelgroep?

Kim: ‘’We hebben geen concreet marketingplan, alles gaat op gevoel, maar we weten precies hoe we onze doelgroep moeten benaderen. We komen allebei uit Etten-Leur. We hebben ons sociale leven hier en een heel groot netwerk. Daardoor ging de winkel al snel leven. Niet alleen hier, maar via via ook in Breda en Roosendaal bijvoorbeeld.’ Hilde: ‘En Facebook is voor ons heilig. We letten er op dat de uitstraling op Facebook er heel gelikt uitziet.’ Kim: ‘Hilde is van huis uit grafisch vormgeefster, zij zorgt dat het plaatje klopt.’

Kim: ‘We hebben bewust gekozen voor een bijzonder pand: Het Regiment. Het is van origine een boerderij met stal dat is verbouwd en waar nu uiteenlopende creatieve ondernemers zitten.’ Hilde: ‘Er zit onder andere een antiekzaak, een kapper, een vloerenspecialist, er wordt yoga gegeven en je kunt er eten. Alles is heel kleinschalig en authentiek. Dit past precies bij ons en onze doelgroep.’

Retail is niet de makkelijkste sector om in te starten.

Kim: ’Wij zien dat mensen weer meer behoefte krijgen om producten te voelen en te zien. Wij geloven dan ook dat de markt gaat aantrekken. Mensen komen bij ons voor advies, ze willen een klankbord en écht geholpen worden. Daar ligt onze kracht. Wij zijn onze unique selling point. Mensen missen persoonlijkheid in het interieur, daar kunnen wij bij helpen’. Hilde: ‘Wij zijn overtuigd van ons succes. Tot op heden hebben we daar gelijk in gekregen. Er komen allerlei nieuwe dingen op ons pad. Zo zijn we nu druk met projecten. Mensen vragen mensen ons of we hun hele inrichting kunnen doen. Dat doen we nu voor een monumentaal pand aan de haven. Dat hadden we van tevoren nooit bedacht!’

Apels en Peren

Grauwe poldervoetpad 6F

Etten-Leur

(in de hal v/h regiment de trap op)
www.appels-peren.com

Annet van Baarle is freelance journalist en communicatie adviseur. Zij gaat op zoek naar persoonlijke verhalen van ondernemers en ontwerpers uit woonbranche.