24 mei
Fanatiek in sport. Fanatiek in de winkel.

Fanatiek in sport. Fanatiek in de winkel.

Op 25-jarige leeftijd filiaalmanager zijn, is nog geen makkie. Want hoe vertel je je winkelmedewerkers – die vaak veel ouder zijn - dat ze hun werk anders moeten doen? Larissa Smit spreekt over haar bloeiende carrière bij Bouchier Sport2000 in Hoorn en haar eerdere topsportbestaan bij de KNVB.

Fanaat

Als kind zat Larissa op voetbal, boksen, fitness… “Ik ben echt zo’n sportfanaat, haha! Dus de keuze voor een opleiding CIOS aan het Nova College was snel gemaakt, ik wilde gewoon alles weten! Eigenlijk zou ik gymleraar worden. Maar dat bleek al snel te eentonig voor mij... Ik kreeg steeds sterker de behoefte om mee te draaien in een sportwinkel. Want dan kun je echt advies geven, je kennis overdragen aan mensen… Een feestje.''

Sport op zich

“Het leukste wat me zo’n beetje kan overkomen, is als een klant binnenloopt voor hardloopschoenen, maar vervolgens ook naar buiten gaat met een nieuwe zwembroek, tennisracket, ga zo maar door… Een sport op zich, toch? Wat dat betreft heeft mijn opleiding me echt geholpen om te groeien bij Bouchier Sport2000. Dankzij het CIOS weet ik hoe het fysieke/lichamelijke stelsel werkt en heb ik kennis over vele soorten sporten opgedaan.”

Nederlands elftal

Een echte ‘insider’ op sportgebied, zo kunnen we Larissa wel noemen. Ze schopte het tot de eredivisie zaalvoetbal vrouwen en het Jeugd Vrouwen Onder 17. “Ik ken veel meiden uit het Nederlands elftal, dus deze zomer ga ik absoluut een kijkje nemen op het WK in Frankrijk!”

Trillende handjes

“Op mijn eerste dag in de winkel stond ik met trillende handjes… Maar nu, ruim drie jaar later, durf ik mezelf steeds meer een verkoopspecialist te noemen. Ik ken deze ruimte van 2800 vierkante meter op mijn duimpje. En ik wil steeds hoger… Als filiaalmanager mag ik nu zelfs al bijdragen aan functioneringsgesprekken met mensen die hier al veel langer werken. Die hebben soms ook weleens zoiets van: ‘Snotneus, ga jij me nou even vertellen hoe het zit?’ Maar als je vriendelijk blijft communiceren, draaien ze wel bij.”

Klanten tackelen

Behalve haar sportieve jeugd en scholing is ook haar sterke leergierigheid een belangrijke pilaar in Larissa’s loopbaan. “Ik ben er nog lang niet qua kennis. Onlangs heb ik een traineeship gevolgd voor klantspecialist bij CUBE, ontzettend interessant! Daardoor durf ik nu zelfs de meest afzijdige shopper alsnog te benaderen. Bijvoorbeeld door open vragen te stellen, zoals: ‘Wat heeft u niet kunnen vinden in de winkel?’ Dat noemen we ook wel ‘de tackel’. Sowieso vind ik wintersportkleding een enorm boeiend onderwerp. Die materialen zitten enorm vakkundig in elkaar…”

Cursus

Momenteel volgt Larissa een cursus voor leidinggevende. “Daar heb ik trouwens gewoon zelf bij mijn manager om gevraagd, want ik ben zo iemand van: ‘nee heb je, ja kun je krijgen!’. Later wil ik bedrijfsleider worden! Van mijn eigen winkel is mijn droom, of van die van iemand anders…”

Maak je keuze!