Goed zijn of goed doen?
09/12/2015Sociale armoede
Wat mij opvalt is dat er ook zoveel sociale armoede is. Vaak heel dichtbij en we zien het niet of sluiten onze ogen. Op televisie zie je wel van die gesponsorde programma’s die daar over gaan. Want kennelijk alleen dan raakt ons het leed van anderen. Ik ga, met de kerst voor de deur, geen preek houden over jouw en mijn moraal gedrag. Ik wil hierbij wel een groot applaus vragen, voor al die commerciële bedrijven die iets doen aan het thema ‘sociale armoede’.
Zij zijn mijn nieuwe helden. Zij hebben het lef om hun marketing anders aan te wenden. Hierbij gaat het niet om groot of klein maar om het gebaar, dat zichtbaar is in wat ze doen. Zij geven mensen die leven met een rugzakje, die kansarm zijn, of het zwaar hebben aandacht en hulp. Zij staan open om starters te helpen en creëren samen kansen. Het gaat niet altijd om geld geven, krijgen of verdienen. Het zou geweldig zijn als iedere persoon en ieder bedrijf iets doet wat bijdraagt aan die emotioneel rijkere wereld.
Deze sociaal bewuste bedrijven hebben natuurlijk een commerciële missie. Zij kunnen hun bedrijven op veel manieren aansturen en promoten. ‘Alle Achtung’ dat ze het lef hebben om een statement te maken of concreet iets bijdragen. Het kan dus ook anders..
Auteur: Harry Bijl