“Grijp die kans om leiding te geven!”

19/11/2017

"Bij een enthousiaste nieuwkomer zie ik altijd weer iets van mezelf terug. "

Uitzondering

‘Ik ben onderaan begonnen met een BBL-opleiding als eerste verkoper/assistent manager. Vanaf dag één kreeg ik meteen heel veel verantwoordelijkheid. Steps geeft jonge mensen met veel ambitie en de juiste skills alle kansen zich te ontwikkelen, maar zelfs bij Steps ben ik een beetje een uitzondering en een van de allerjongste filiaalmanagers.’

Glimlach

‘Het is belangrijk dat de klant op nummer één staat. Je team moet dat ook voelen. Een goede filiaalmanager draait mee op de vloer om te kijken hoe medewerkers het doen. Hoe ze met de klanten omgaan of ze allemaal dezelfde service bieden en klachten op de juiste manier afhandelen. Ik bekijk de winkel door de ogen van de klant. Zou ik het prettig zou vinden om hier te winkelen? De klant moet altijd met een glimlach de deur uitgaan, ik ben er verantwoordelijk voor dat dat gebeurt, we bespreken als team hoe dat het beste kan.’

Geloofwaardig

‘De kracht van onze winkel is dat we het met z’n allen doen. Je ziet winkels failliet gaan, dat motiveert ons extra om het goed te doen. Dat kan alleen als je vakbekwame mensen hebt die van elkaar willen leren. We willen zelf goed geïnformeerd zijn, zodat we de klant goed te woord kunnen staan. We nemen samen op een rustig moment de modetrends, bekijken blogs, Instagram, tijdschriften en vak media, die informatie delen we met elkaar én met de klant. Al die kennis vertalen we ook weer naar de collecties. Zo komen we geloofwaardig over.’

Leergierig

‘Ik krijg er enorm veel energie van als de mensen waar ik mee werk net zo gepassioneerd zijn als ik. Ik heb heel bewust gekozen voor de detailhandel, het is leuk als anderen die keuze ook hebben gemaakt. Bij een enthousiaste nieuwkomer zie ik altijd weer iets van mezelf terug. Bij het aannemen van mensen let ik erop dat ze leergierig zijn en ambitieus, dan kan ik je heel veel leren. Dat is het leukste wat er is.’

Voldaan

‘Wij werken met een takenlijst, als die is afgevinkt sluit ik de dag af met een voldaan gevoel. En ik hou van het contact met de klanten. Wij willen dat klanten helemaal op hun gemak zijn, daardoor hoor je soms zulke ongelofelijke verhalen; daar doe je het voor.’

Ambitie

‘Ik wil over twee jaar nog meer mensenkennis hebben, want omgaan met mensen is echt een vak apart. Zo kan ik nog kundiger worden in het aansturen van het team.’

Tip

‘Blijf doen waar je van houdt. Zet vooral door en wil je doorgroeien wees dan niet bang! Ik was eerst introvert, maar ben nu veel losser geworden. Dus grijp die kans om leiding te gaan geven.’