GUSJ Market: ‘Elk hoekje moet een oh en ah opleveren’
12/12/2016Je kijkt hier je ogen uit!
‘Dat is precies de bedoeling. Gusj is een echte inspiratiewinkel waar je terecht kunt voor grote en kleine dingen voor je huis, tuin en keuken. We verkopen ook bloemen en planten, dat is een heel bewust onderdeel van het concept, want groen hoort echt thuis in het interieur. Gusj is meer dan een winkel; het is vooral een plek om inspiratie op te doen. Elk hoekje moet een oh en ah opleveren. Mensen zijn welkom om uitgebreid rond te kijken en ideeën op te doen. Ze hoeven net per se langs de kassa naar buiten. Ze kunnen hier ook gewoon neerstrijken met een laptop of even zitten en iets drinken. Dan hopen we dat ze later, als ze thuis een keer aan iets nieuws toe zijn, bij Gusj terugkomen.’
Jullie zitten in de oude machinekamer van Philips, een oppervlakte van ruim 600 vierkantenmeter. Hoe zijn jullie hier in Strijp-S terecht gekomen?
‘Gusj is van oorsprong een groothandel en dat is Gusj nog steeds. Joop, de eigenaar, wilde zijn producten ook graag direct aan de consument presenteren. Hij liep tegen dit gebouw aan en was meteen verkocht. We zitten in de oude machinekamer van Philips, een prachtige rauwe, industriële ruimte. We hebben op een paar muren een lik verf gedaan en het verder zo gelaten.’
Waar kun je de collectie van Gusj aan herkennen?
‘We hebben een breed assortiment met heel veel unieke findings uit India, zoals authentieke vitrine kasten, trappen en deuren, maar ook ambachtelijk gemaakte potten, vazen en spiegels uit verre oorden. Elk artikel heeft een eigen verhaal. We laten ook veel dingen zelf maken voor ons eigen Gusj-label, dat ook bij andere winkels te koop is. ‘
Gusj is nog maar een paar maanden open. Hoe hebben jullie de winkel gelanceerd?
‘We zijn vooraf in Eindhoven een ludieke actie gestart. Overal hingen ingepakte stoelen aan grote ballonnen. Het ballonnenmysterie is opgepikt door Eindhovens Dagblad. Daarna is het hard gegaan. Ook de Dutch Design Week, die zich rond Strijp-S afpeelt, heeft voor heel veel bezoekers gezorgd. Gusj moet steeds een verrassing zijn, daarom organiseren we veel, zoals workshops en markten, en verhuren we ruimten voor bijeenkomsten of diners. Begin december gaan we groot uitpakken met een kerstmarkt in onze eigenwijze stijl, met eten, beauty en mode. Dat doen we samen met andere ondernemers, zodat we voor extra traffic naar elkaars winkel kunnen zorgen.’
Wat zijn de plannen voor de toekomst?
‘We willen als franchise formule verder en zijn op zoek naar ondernemers die het concept in de regio´s Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Antwerpen en Hasselt willen starten. Wij willen iedereen laten zien hoe bijzonder Gusj is!’
Gusj market
Ketelhuisplein 7
5617 AE Strijp-S Eindhoven
www.gusjmarket.nl of www.gusj.nl voor de webshop
Bron beeldmateriaal: Studio Stuimig
Annet van Baarle is freelance journalist en communicatie adviseur. Zij gaat op zoek naar persoonlijke verhalen van ondernemers en ontwerpers uit woonbranche.