Henriette van der Sluis" “Doe mij nóg maar een cursus! Ik ben nog lang niet uitgeleerd."
17/05/2021Op een zondagmiddag, stapte Henriette voor het eerst bij Schutrups Schoenen binnen. Ze was op slag verliefd: “Ik kan het niet in woorden uitdrukken. Het gevoel dat ik toen had ervaar ik nog elke dag. De warme sfeer, het hout, het oude metaal, het barretje in het midden en allerlei inspirerende accessoires. Het voelt voor mij als een warm bad.”
Wat wil de klant écht?
Persoonlijk contact staat voorop, zegt Henriette: “Natuurlijk is een goede omzet belangrijk, maar dat staat nooit centraal. Ik verkoop pas iets, als ik daar zelf ook achter sta. Dat betekent: goed luisteren naar mijn klant. Wat wil hij écht? En tegen welk probleem loopt hij nu aan? Het mooie aan Schutrups Schoenen, is dat wij ook voetzorg verlenen. Twijfelt iemand over zijn maat? Dan roep ik er snel even een collega podoloog bij. Dankzij die samenwerking, help ik mijn klant écht goed verder.”
Ik verkoop pas iets, als ik daar zelf ook achter sta. Dat betekent: goed luisteren naar mijn klant.
Verrast door theorie
Haar kennis? Die deed Henriette deels in de praktijk en deels in de schoolbanken op: “Ja, ik werk al tientallen jaren met schoenen en voeten, maar soms mis ik net dat éne stukje theorie. Daarom volg ik intern opleidingen van verschillende merken, zoals Shabby. En kies ik extern voor de opleidingen van Detex. Hier volgde ik bijvoorbeeld de opleiding ‘Schoen Adviseur’. Het verrast me telkens weer hoeveel er nog te leren valt.”
Stilstaan is achteruitgaan
De rol van floormanager is nog relatief nieuw voor Henriette. Daarom volgt zij de Detex-opleiding ‘Manager’: “Aan de hand van analyses, leer ik over het karakter van mijn collega’s. Het is echt ongelofelijk hoe accuraat dat werkt. Zo interessant. Of ik op een bepaald punt ooit ben uitgeleerd? Ik denk het niet. Ik zit niet graag stil. Stilstaan is achteruitgaan, zeg ik weleens. Nee, doe mij nóg maar een cursus. Eentje over de anatomie van de voet bijvoorbeeld. Daar krijg ik dagelijks veel vragen over.”
50/50: afspraak en vrij winkelen
In het afgelopen coronajaar leerde Henriette over de kracht van persoonlijke aandacht: “Normaal gesproken staan wij op een drukke dag met vijftien collega’s in de zaak. De wachttijd? Die bijdraagt soms wel drie kwartier. In de coronaperiode kwam de klant op afspraak. Wat bleek? Dat werkte ideaal! Wij wisten precies hoeveel klanten er kwamen. En de klanten genoten van persoonlijke aandacht, zonder wachttijd. Een win-winsituatie dus. Daarom hebben we besloten onze tijd vanaf nu 50/50 in te delen: deels winkelen op afspraak en deels open voor iedereen. Een mooie les uit de praktijk, die we door corona hebben geleerd.”