“Het is aan jou en mij om de retail te verduurzamen”
24/03/2021Op 23-jarige leeftijd mag Bodine zich operations & sustainability leader E-logistics bij Decathlon noemen. Kenmerkend voor dit bedrijf, dat inzet op persoonlijke ontwikkeling en innovatie, zegt Bodine: “Ik werk inmiddels vijf jaar bij Decathlon. In mijn studententijd begon ik in de winkel en vanuit daar groeide ik door naar de retourafdeling. Hier kreeg ik de kans om mij te ontwikkelen en te bewijzen. Al op jonge leeftijd mocht ik als operations manager aan de slag. En zeg nou zelf, daar zeg je op je 23ste toch geen nee tegen?”
Decathlon Academy
Binnen Decathlon volgde Bodine een studie ‘warehousing en e-fulfilment’ en deed ze mee aan een aantal interne trainingen. Bodine: “Aan de Decathlon Academy volgde ik verschillende korte opleidingen. Zo kreeg ik de kans om mij zowel op zakelijk als privégebied verder te ontwikkelen. Eén van de twee redenen, waarom ik hier al vijf jaar werk.”
Duurzame missie
Het innovatieve karakter en de duurzame missie van Decathlon is de andere reden: “Dit bedrijf zet duurzaam in op sportplezier. Dat zie je terug aan het duurzame warehouse vol zonnepanelen, maar ook aan onze eco designproducten én de partners waar wij mee samenwerken. Daarnaast kijken we ook kritisch naar hergebruik. Neem bijvoorbeeld een fiets waar een klein krasje op zit. Zo’n product proberen wij altijd een tweede leven te geven.”
79 procent CO2-uitstoot
Bodine: “Eind vorig jaar kwam Homerr op ons pad. Dit duurzame koeriersbedrijf maakt gebruik van verzamelpunten en bestaande routes van logistieke dienstverleners. Dat scheelt tot wel 79 procent CO2-uitstoot per pakketje. En ze werken met QR-codes in plaats van retourlabels, dat scheelt ook nog eens een enorme hoeveelheid papier. Kortom: Homerr is ambitieus, net zoals Decathlon. Beide bedrijven zien in dat er nog ontzettend veel kansen liggen op het gebied van duurzaamheid. Daarom slaan wij de handen ineen.”
Kritische klant
De klanten reageren enthousiast op de duurzame initiatieven van Decathlon, zegt Bodine: “De consument wordt steeds kritischer en vindt duurzaamheid steeds belangrijker. Dat zien wij terug aan de veranderde eisen die de klant stelt. Zo is de Nederlandse klant best bereid om wat langer op zijn pakketje te wachten, als het duurzaam geleverd wordt. Ook wil hij best (iets) meer betalen, mits het duidelijk, zichtbaar en transparant is dat het product ook echt duurzamer is. Maar, de consument is zich daarentegen vaak nog onvoldoende bewust van de consequenties die het vele retourneren met zich meebrengt.”
Consumentengedrag
Bodine: “In Nederland wordt er ontzettend veel geretourneerd en daardoor ontzettend veel weggegooid. De consument weet dat niet. Dat moet anders. Het is aan de medewerkers in de retail, aan jou en mij, om de consument daarover te informeren. Wij moeten de klant bewust maken van de gevolgen van een retour. Alleen dan kunnen we het consumentengedrag veranderen. Daarnaast is het aan ons de taak om met een duidelijke matentabel te komen. Dit om de retourzendingen zo laag mogelijk te houden. Daar kunnen jij en ik voor zorgen. Zo werken we samen aan een betere wereld!”