Hoe creëer je voor iedereen profijt bij het winkelen?
17/03/2016Door Harry Bijl
‘Internet is een zegen’
Van Passie naar Profijt
Je moet juist nu vol passie je werk doen. Klanten die bij jou komen moeten voelen dat bij jou spullen kopen leuker is dan waar dan ook. Je moet zelf uitvinden wat het beste voor jouw winkel en klanten werkt. Er zijn verschillende opties om klanten je passie te laten voelen en hun vertrouwen te winnen. Je kan een echt merk van je winkel maken en dan zijn alle klantcontacten en ervaringen bijna perfect en heel herkenbaar. Je kan ook het verschil maken door juist dat te verkopen wat anderen niet verkopen. Sommige winkels zijn alles behalve mooi, hebben geen bijzondere spullen maar zijn subliem in het verwennen van hun klanten. In dat geval gunnen klanten je de verkoop. Met passie en klanten blij maken kan je de rekeningen niet betalen dus moet je ook goed nadenken hoe je als winkel genoeg geld kan verdienen.
Producten en Plekken
Het is interessant om in het team te brainstormen over de optie om andere spullen te gaan verkopen. Er kan zoveel. Je kan er voor kiezen om heel bewust kleine nieuwe merken of producten die bij jou in de buurt zijn gemaakt te gaan verkopen. Waarom geen tweedehands kleding erbij gaan verkopen? Waarom moet je zoveel merken en stijlen verkopen, is samenwerken met minder leveranciers niet kansrijker? Klanten hebben veel stress en houden van duidelijkheid. Verdiepen van het assortiment kan lucratief zijn. En wat gebeurt er als je minder ‘nee verkoop’ hebt omdat je sowieso meer inkoopt?
Shoppers houden van verassingen en je verkoopplek spannend maken en houden is een randvoorwaarde voor succes. Het is de kunst om klanten langer in je winkel te houden, dat vergroot de kans op kopen. Het moet voelen alsof klanten de winkel opnieuw ontdekken. Als je het koopgedrag kent dan kan je op het juiste moment leuke en relevante dingen doen. Zo kan je de koopprikkel versterken en de shop ervaringen verbeteren. Internet inzetten en daar aandacht en verkoopkansen benutten hoort daar vanzelfsprekend bij.
Personen, Plezier en Promoten
Zonder een positieve emotie wordt er niets gekocht. Het is de kunst om klanten zoveel mogelijk koopplezier te bezorgen. Hoe doe je dat? Door vooral onderscheidend te zijn in de beleving die je biedt. Je kan het winkelen voor klanten heel leuk of super makkelijk maken. Plezier en emotie zit dus in verschillende dingen. Het zijn vooral de personen in de winkel die daarbij het verschil maken. Geef je het juiste welkom gevoel af? Ben je ergens super goed in? Weet je veel van de producten die je verkoopt? Kan je je goed verplaatsen in de oplossingen die klanten zoeken? Ga je verder met de service dan wie dan ook? Ben je in staat om klanten te verrassen? Dat zijn de dingen waar het om gaat. Jezelf verkopen doe je door de klantervaringen te verbeteren. Als je goed bent in je werk en je brengt het leuk dan creëer je fans die jou gaan promoten. Het is goed om je te beseffen dat dat de beste reclame is. Als je geld gaat uitgeven aan reclame, dan moet je goed nadenken hoe je dat geld gaat besteden. Het is steeds lastiger om iemand te raken met algemene en niet relevante marketing. Klanten verwachten steeds meer maatwerk en waarderen het enorm als je op een respectvolle manier en met de juiste timing contact zoekt.
Winkels hebben een gouden toekomst als de personen die er werken dat met passie doen. Teams moeten zich beseffen dat zowel klanten als de eigenaren permanent profijt willen ervaren. Het is daarom belangrijk klantgerichter te werken en de dingen die je doet meetbaar te maken zodat je nog meer kan inspelen op de klantwensen.
Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto