“Hoe gekker de bruidsjurk, hoe liever!”

04/12/2019

Het is ‘spitsuur’ in de kleinschalige boetiek La Nova. Riet van Pelt ontvangt de ene na de andere bruid voor de laatste metingen in aanloop naar de grote dag. Riet: “De bruiden zijn tegenwoordig behoorlijk nerveus. En dat snap ik. Toen ik 36 jaar geleden in het huwelijksbootje stapte, hingen er een paar jurken in de regionale bruidsmodezaak. Daaruit koos je er één, en klaar. Maar de dames van tegenwoordig zwemmen door een zee van informatie. Pinterest, Instagram, Say Yess to the Dress… Dat geeft stress. Alles moet uniek. Alles moet perfect. Of zelfs in het buitenland. Dat lijkt me voor deze generatie best lastig.”  

“Ik heb weleens een bruidsjurk vermaakt tot klamboe voor het hemelbed.”

Het vergt talent om de perfectionistische bruid van tegenwoordig op haar gemak te stellen. Maar Riet en Sandra hebben naar eigen zeggen ‘engelengeduld’. Riet: “We doen ons best om de ontvangst hier zo relaxed mogelijk te laten verlopen. Als wij ontspannen zijn, wordt de bruid dat automatisch ook. Drankje erbij, een beetje babbelen over de aankomende huwelijksdag, en ze komen vaak al tot rust. Verder zijn ook veel vrouwen nerveus omdat ze ergens onzeker over zijn. Dan is het toch fantastisch dat je als coupeuse met een kleine aanpassing ervoor zorgt dat ze ineens weer blaken van zelfvertrouwen?”

Toch weer gaan studeren 

Riet was een klein meisje toen haar moeder haar de kunst van de naaimachine aanleerde. Toch bleef het bij een hobby en koos ze voor een loopbaan in de verzekeringsbranche. “Maar toen mijn kinderen een jaar of twaalf waren, wilde ik eigenlijk wel weer wat nieuws leren. Dus ging ik alsnog naar de modevakschool in Oosterhout. In 2008 solliciteerde ik bij La Nova, daar werk ik nu elf jaar.”  

Jurk omtoveren tot hemelbed

Riet heeft wel een duidelijke voorkeur in haar werk. “Ik ben gek op een uitdaging. Een ‘mission impossible’. Hoe gekker, hoe liever. Ooit heb ik bijvoorbeeld een jurk compleet uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet, omdat ie vijf maten te groot was. Verder heb ik ook weleens een bruidsjurk vermaakt tot klamboe voor het hemelbed.”

Bijzonder

“Weet je, eigenlijk is elke klant bijzonder. Iedereen heeft haar eigen verhaal. Maar sommige personen weten me wel extra te raken… Bijvoorbeeld een dame in een rolstoel die een jurk nodig had die ze zelf kon loskoppelen, waardoor ze zelfstandig naar het altaar kon rijden. Dat soort ervaringen blijven me bij.”  

Bridesmaids

Riet: “Ik houd me tegenwoordig ook bezig met het ontwerpen van bruidsmeisjesjurkjes. Het is zo leuk om die passend te maken bij de jurk van de bruid… Als ik ooit eens een keer wat tijd overhoud, zou ik me daar nog wel verder in willen ontwikkelen!”