Hoe goed ken jij je buren?
27/08/2015Door: Harry Bijl
Ik vraag me dan af: ‘Waarom genieten ze niet van alles om zich heen?’ Ik wil dan wel schreeuwen: ‘Kijk, voel, zie en lach.’ Het is toch geweldig om ff lol te trappen met die gezellige Chantal van de Hema en met John van de Slager? Oh, je herkent je buren niet eens? Lekker dan. Wat? Je weet niet eens wat voor winkel er naast je zit? ‘Shame On You.’ En van je baas mag je niet praten met de concurrent? Weet je dat of denk je dat? Het is toch super om te dingen te ontdekken? Kijk!
In Old School Days ging ik, dat was vaste prik, met een ploegje uit de straat borrelen. Het was super gezellig en 5 biertjes later was je helemaal bijgepraat over de andere winkels, de lastige klanten, dieven en vele leuke gebeurtenissen. We waren een vriendenclub en gunden elkaar alles. We leenden spullen bij elkaar, deelden omzet ervaringen en kenden alle etalages en acties in de straat. Voor mij herleven die leuke tijden, 25 jaar later, nog steeds. Als ik in de straten van Amsterdam, Haarlem en Alkmaar loop dan word ik blij. Wat was dat lekker samen keten.
In enkele coole wijkjes en buurtjes van steden voel je dat winkelpersoneel uit de verschillende winkels wel connected zijn, ze gedragen zich als soul Brothers and Sisters. Wel eens ervaren? Ik krijg daar een heel warm gevoel van. Die saamhorigheid voelt als een warme deken. Iedereen is trots op de straat. Je ziet en voelt het. Samen klanten blij maken en zorgen dat ze terugkomen. Klanten naar andere winkels sturen. ‘Heb je dat lekkere brood wel eens geproefd van Bakker Bart?’ Vandaag werkt een Denise bij de Kinki kappers zij kan toveren met haar’. Maak jij er een sport van om dat te doen? Animeer jij in je Fanbase op Facebook de winkel en winkelstraat waar je werkt? Of interesseert het je niet? Ik zou zeggen stop met roken voor de deur. Als er klanten in de buurt zijn praat je nooit over de negatieve dingen. Bouw samen een feestje in je straat. Help elkaar en wees trots op wat jullie samen doen. Voel je vooral niet aangesproken als je wel een ambassadeur van de straat bent.
Ps. Help die straatmanagers om er een feestje van te maken. Je hebt elkaar keihard nodig.
Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. 'Let's rebel, share vibes & create the future', is zijn motto.