Hoe staat de arbeidsmarkt in de retail er voor?

18/02/2020

Meer kansen voor mensen met afstand tot arbeidsmarkt 

Een bijzondere uitkomst van het onderzoek is de maatschappelijke betrokkenheid in de sector: in de retail is relatief veel ruimte voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt – bijvoorbeeld door ziekte of andere omstandigheden. Dat komt door bereidwillige ondernemers. Zo heeft 30% van de werkgevers één of meerdere mensen uit deze doelgroep in dienst. In de woonsector heeft 6% van de werkgevers ook statushouders op de loonlijst staan en in de modesector is dat 5%. 

Ambassadeurs 

Studenten blijken echte ambassadeurs voor de branche. Van de groep die gekozen heeft voor een opleiding die voorbereidt op werk in de retail-sector, heeft ruim driekwart positieve verwachtingen bij het werken in de sector. Zij raden anderen ook aan voor de sector te kiezen. Ook het aandeel hbo-opgeleiden in de retail non-food groeit. Waar vijf jaar geleden maar 5% een HBO-achtergrond had, is dat nu 12%. Onder meer schaalvergroting en toenemende automatisering en digitalisering kunnen achterliggende redenen zijn. 

Retail innovatie 

Nog zo’n uitkomst: medewerkers zouden meer informatie willen krijgen over de innovaties in de retail, zoals nieuwe beveiligingstechnologieën. Ook werkgevers zouden graag wel wat bijgespijkerd willen worden. Het vergemakkelijkt vernieuwing. Daarentegen denken werknemers en werkgevers enigszins verschillend over scholingsbehoeften. De werknemer wil zich graag ontwikkelen op het gebied van leidinggeven, persoonlijke ontwikkeling en management. De werkgever wil daarentegen vooral verkoop- en productkennis verscherpen onder het personeel – iets wat de medewerker ook zeker aanspreekt, maar in mindere mate.  

Beter personeelsbeleid in MKB 

In het mkb kan het personeelsbeleid nog verder professionaliseren. Grote ondernemingen doen al veel aan scholing en ontwikkeling van medewerkers en hebben hiervoor beleid ontwikkeld. Het verloop van medewerkers is bij grote bedrijven wel hoger dan in het mkb. De vele weekend- en studentenbaantjes en de relatief lage startdrempel spelen hier een rol. 

Werving 

Sollicitanten in de retail zoeken vooral op vacaturesites. En dat terwijl veel werkgevers juist hun werkaanbod plaatsen op de website en op social media-kanalen. Belangrijk om te onthouden dus, voor de winkelmedewerkers! Als werkgevers andere kanalen gaan gebruiken, worden vacante plekken dus mogelijk sneller ingevuld.  

Het onderzoek is uitgevoerd door INretail, Tuinbranche Nederland, de parfumerie- en juweliersbranche en de vakbonden CNV Vakmensen, De Unie en AVV.