Hoera voor horeca in de winkel
16/11/2015Door Theo van Elk
Horeca in winkels?
Betekent dit nu dat elke woonwinkel (die er geschikt voor is) een soort lunchroom moet gaan openen in de winkel? Dat gaat uiteindelijk weer te ver: als je winkel niet op een locatie zit waar veel consumenten komen, dan is het vrijwel onmogelijk om succesvol een horecagelegenheid in je eigen winkel te exploiteren. En de kans dat je deze zo populair kan maken, dat daardoor de klanten vanzelf komen is ook vrij klein.
Maar elke woonwinkel kan wel iets met deze ontwikkeling: het geven van beleving, het verhogen van het plezier om in de winkel te zijn en het verhogen van aantrekkingskracht van een winkel kunnen wel degelijk verhoogd worden door koffie, broodjes, taart, borrels etc. aan te bieden. Maar dan wel op een beter niveau dan het nu is: waarom geen goed espressoapparaat in de winkel, waarom geen lekkere verse appeltaart bij de koffie, lekkere sandwiches tussen de middag, waarom geen vrijdagmiddagborrel voor de klanten of een goed glas wijn tijdens het uitzoeken van de stalen?
Kortom, kansen genoeg om je klanten meer te gaan verwennen, want daar gaat het om. En klanten die het naar hun zin hebben, zullen je ook eerder de order gunnen en de winkel ook nog bij anderen aanbevelen. Het vergt een stukje organisatie, maar vooral een mentaliteitsverandering bij veel ondernemers: ga voor kwaliteit, ook met het aanbod van drank en eten in de winkel.
Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.
Bron: werkeninwonen.nl