Home Stock: de perfectie van de imperfectie
12/01/2016Door Annet van Baarle
Beschrijf Home Stock eens?
“Home Stock is een mini warenhuis, met heel veel wonen en soms een verrassende vreemde eend in de bijt. Wij mixen vintage met moderne stijlen en zorgen voor heel veel beleving in de winkel. De opstelling, indeling en sfeer zijn steeds weer anders. Net als de producten die we verkopen. We hoeven niet zo nodig met de trends mee te gaan, maar we haken wel in op wat nieuw en fris is. In deze tijd moet je anders durven zijn, daarom zijn we ook continu bezig met inkopen en op zoek naar nieuwe merken. ”
Dat moet tijdrovend zijn?
“Klopt, want we hebben veel verschillende leveranciers, maar wat ons betreft is het nodig om niet te blijven stilstaan. We hebben een paar vaste merken die goed lopen, zoals Zuiver, Be pure en een vaste bankenlijn, maar verder wisselt bijna alles non stop. Wouter doet de inkoop van de grootmeubelen -de banken, tafels en stoelen-, ik doe de kleinere artikelen en bewaak het concept. Ook al loopt een artikel hard, dan kopen we toch weer iets anders in. Op dit moment werken we aan een eigen productlijn, de Home Stock Limited Editons, een collectie waar we al onze ideeën in kwijt kunnen.”
Waar letten jullie op bij de keuze voor en locatie?
“Er staan zoveel panden leeg, daar moet een win-winsituatie te creëren zijn. Wij vinden de huren die tegenwoordig betaald moeten worden ongezond hoog. Ik wil plezierig ondernemen, maar als je alleen werkt voor de huur, waar doe je het dan voor? Wij hoeven niet per se op een A-locatie te zitten, de enige voorwaarde is dat er veel passanten zijn, want je kunt overal iets leuks neerzetten.”
Hoe stuur je twee winkels aan?
“Voor Eindhoven hebben we vanwege de afstand gekozen voor een ervaren kracht die altijd standby is en problemen zelf kan oplossen. Tegen het team hebben we gezegd: het is jullie winkel, het succes hangt mede af van jullie inzet. Met als gevolg dat mensen hun ziel en zaligheid in de winkel stoppen. Ze hoeven niet per se enorme sales ervaring hebben, want de winkel moet zichzelf kunnen verkopen. In Haarlem hebben we een jong team, dat zorgt voor veel energie, vrolijkheid en gedrevenheid, dat vinden we net zo belangrijk.”
Hoe is het om ondernemer te zijn?
“Heel spannend. Ik lig vaak genoeg wakker, niet van de zorgen, maar omdat ik zoveel wil. Ik mag nu elke dag doen wat ik leuk vind en ben heel gelukkig met het feit dat het zo goed gaat. Het is druk, maar het lukt me om bij alle belangrijke evenementen van de kinderen te zijn. Alleen dat is al heel waardevol.”
Annet van Baarle is freelance journalist en communicatie adviseur. Zij gaat op zoek naar persoonlijke verhalen van ondernemers en ontwerpers uit woonbranche