In de startblokken… Black Friday komt eraan!

20/11/2023

Zo ben jij fit voor… Black Friday!

Tip 1: Bereid je goed voor. Zorg dat je met je team op volle sterkte kunt draaien. Bespreek van tevoren welke rollen iedereen aanneemt op het moment suprême. Cadeautjes inpakken, afrekenen, alles gaat even sneller dan normaal.

Tip 2: Check wat waar ligt in het magazijn. Als je weet waar de voorraaditems liggen, dan ben je op het heetst van de strijd niet eindeloos aan het zoeken naar (bijna-)uitverkochte artikelen.  

Tip 3: Kondig Black Friday bijtijds aan. Steeds meer consumenten oriënteren zich de weken van tevoren al op de koopjes waarmee ze flink hun slag willen slaan. Social media is een super makkelijke manier manier om de klanten te bereiken. Wil je slimme tips voor TikTok-filmpjes en Instagram-posts? In deze video leert Kirsten Jasses jou makkelijke tips & tricks om de winkel te laten schitteren op Instagram, TikTok én Facebook. Check ook de Embroso-cursus Instagram voor beginners. 

Tip 4: Websites/webshops op mobiel. Mobiel verkeer wordt steeds populairder. Met Black Friday werden 72% van de verkopen gedaan op mobiele apparaten tegen 28% op desktop. Controleer dus goed of ieder platform voor jouw website/webshop toegankelijk is, en dat mobiel perfect werk.

Tip  5 Monitor je online verkeer. Uit onderzoek blijkt dat 54% van de Nederlandse shoppers exact wisten wat zij gingen kopen. Probeer dus zo goed mogelijk bij te houden welke producten veel bekeken worden en populair zijn in de periode voor Black Friday. Hier kun je op inspelen en zorgen dat de producten op voorraad zijn als Black Friday nadert.

70% meer omzet

Black Friday blijkt vooral de webshops een extra boost te geven. In 2022 deed de consument 55% meer online aankopen dan op een reguliere vrijdag – met een totaal van zo’n 550 miljoen omzet. De fysieke winkels beleefden een omzetstijging van 15% met en een totaalbedrag van ongeveer 588 miljoen euro aan pin- en creditcardbetalingen. De gehele retail zag op Black Friday 2022 de omzet stijgen naar 70%.

Green Friday

De laatste jaren komt er steeds vaker kritiek op Black Friday, en er zijn steeds meer bedrijven die niet mee willen doen aan dit commerciële circus. Zij waarschuwen voor het gevaar van ‘overconsumptie’, en het inslaan van producten die consumenten eigenlijk niet nodig hebben. Hierdoor zouden namelijk veel producten in de prullenbak belanden of worden geretourneerd. Is een grote koopjesdag nog wel van deze tijd?

Er is een tegenbeweging die gaat voor groen: de Green Friday beweging. Dit een initiatief van Trees for All. Deze stichting zet zich al bijna 25 jaar in voor een bosrijke wereld. Dille & Kamille doet hier bijvoorbeeld aan mee, zij sluiten op 24 november 2023 de deuren van alle winkels in Nederland, België en Duitsland en de webshops, om te helpen met het aanplanten van voedselbossen.

Ook Bever heeft een eigen aanpak met Future Fridays. Hun motto: waarom nog meer kopen, als je gemakkelijk de levensduur kunt verlengen van wat je al hebt? En daarom kun je die dag bij Bever terecht voor gratis onderhoud van je schoenen en 50% korting op kledingreparaties.

Black Week

Het fenomeen Black Friday is overgewaaid uit de Verenigde Staten, waar winkeliers de vrijdag na Thanksgiving hoge kortingen aanbieden. We spreken tegenwoordig eerder van een ‘Black Week’ dan een ‘Black Friday’, want veel winkels halen de week voor Black Friday (dus vanaf 20 november) alles uit de kast om hun producten aan te prijzen en de consument te verleiden.