‘In dit vak denk je altijd in oplossingen’
23/05/2022Vragen aan Maaike:
Hoe vind je het dat je bent voorgedragen, met zulke lovende woorden?
‘Ik werk met heel veel plezier voor Nobach, dus vind ik het ook heel leuk om te horen dat ze mij ook zo waarderen.’
Wat doet een podotherapeut?
‘Als podotherapeut behandel ik mensen met klachten aan hun voeten, zoals bijvoorbeeld hielspoor. Aan de hand van lichamelijk onderzoek achterhaal ik waardoor de klacht ontstaat. De oplossing? Die zit hem vaak al in goede zolen en schoenen.’
Nobach is een schoenwinkel mét podotherapiepraktijk, hoe werk dat?
‘Achterin de schoenwinkel zit een aparte praktijkruimte waar we onder andere podotherapie aanbieden. Doordat alles in één ruimte plaatsvindt, zijn de lijntjes kort en is het team hecht: wij weten wat we aan elkaar hebben en verwijzen een klant snel en makkelijk door.’
Hoe belangrijk is de wisselwerking tussen winkel en praktijk?
‘Ik kan wel een goede zool aanmeten, maar als die vervolgens in een ongeschikte schoen gaat, werkt de therapie alsnog niet. Daarom werk ik nauw samen met de verkoopadviseurs in de winkel. Stel een client heeft last van een grote teenknobbel, dan lopen we vanuit mijn praktijkruimte zo de winkel in, voor een brede schoen, die daaromheen valt.’
Waarom heb je voor dit vak gekozen?
‘Ik volgde de opleiding doktersassistent, maar wilde graag verder leren. Toen kwam ik op een open dag de opleiding Podotherapie tegen. Daarin vond ik de ideale combinatie tussen mensenwerk en creatief bezig zijn, want in dit vak denk je altijd in oplossingen.’
Wat doe jij om bij te blijven in je vak?
‘De hbo-opleiding Podotherapie van vier jaar. Maar als podotherapeut moet je cursussen en congressen volgen voor een registratie in het kwaliteitsregister van paramedici. Dat zie ik trouwens niet als een ‘moetje’, maar als een verrijking. Er zijn zo veel ontwikkelingen in de wereld van de podotherapie, dat vind ik fascinerend. Wist je bijvoorbeeld dat we nu ook 3D-geprinte zolen kunnen maken?’
Wat geeft jou de meeste voldoening in je werk?
‘Ik ben blij als mijn client blij is en als hij of zij, dankzij mijn oplossing zonder of met wat minder pijn de deur uitstapt. Daar haal ik graag alles voor uit de kast.’
Je helpt klanten die extra aandacht of zorg nodig hebben, hoe doe je dat?
‘Dat gaat eigenlijk heel natuurlijk. In mijn eigen praktijkruimte ga ik één op één met iemand in gesprek. Dat betekent informeren, maar vooral ook heel goed luisteren. Een client moet zich begrepen voelen. Terugkoppeling geven is daarin ook heel belangrijk.’
Hoe geef jij hen een speciaal gevoel?
‘Door écht de tijd te nemen en heel goed te luisteren. Ik laat iemand zijn of haar verhaal doen en laat dan blijken dat ik hem of haar begrijp. Vervolgens dien ik enkele oplossingen aan, maar leg ik de regie bij de client zelf: waar voelt hij of zij zich prettig bij? Daar vraag ik altijd naar.’
Waar ben je trots op?
‘Op hoe wij hier, naast de schoenwinkel, ook podotherapie hebben neergezet. Dankzij die combinatie kunnen we mensen nu écht goed helpen, met een totaalpakket. Ik ben er trots op dat ik daar, al zeven jaar, mijn steentje aan bijdraag.’