In the picture

22/07/2020

Door Marie Gon 

Het is altijd de moeite waard om de winkel waar je werkt weer eens met een frisse blik te bekijken.  Heeft de etalage stopkracht? Is de entree aantrekkelijk? En wat zie je al eerste als je eenmaal in de winkel staat? De truc is om ervoor te zorgen dat er in de winkel iets te beleven is. Iets dat zo’n kick geeft dat klanten het ook nog over je hebben als ze al lang weer thuis zijn. Of beter nog, dat ze het laten zièn! Het gezegde luidt niet voor niets: een beeld zegt niet voor niets meer dan duizend woorden. 

Instagrammable 

Mensen maken dolgraag foto’s, vooral van zichzelf. Maak een in het oog springende presentatie met pakkende quotes of koeienletters. Knal met kleuren of kies voor knettergekke kunst. Zo maak je de winkel ‘Instagrammable’. Vergeet niet de juiste hashtag erbij te zetten, en spoor mensen vooral aan om zoveel mogelijk te posten en te taggen. Voor je het weet ga je viral op social media en word je the talk of the town. 

Wall of fame 

Een selfie maken is natuurlijk leuk, maar een klant is vaak aangenaam verrast als jij een foto maakt. Dat kan ook met een goede oude polaroidcamera, die weer helemaal hip is. Geef één foto aan de klant, en maak een tweede voor in de winkel op de wall of fame. Want niets is leuker dan andere mensen te bekijken, ook als ze op de foto staan. Natuurlijk maak je dan ook nog even dezelfde foto met de camera van de klant, zodat deze ook op social media kan worden gedeeld.  

Groots 

Overdrijven is vak, én mooie manier om de aandacht te trekken. Denk daarbij groots en out of the box! Trek een product bijvoorbeeld helemaal uit proportie. Denk aan een stoel onder een reusachtige glazen stolp, alsof het een kostbaar juweel is? Of gebruik voor een etalage of blikvanger in de winkel één product, maar dan heel veel. Hoe meer hoe beter, dat werkt altijd. Ik zag eens een tent gemaakt van kussens, dat weet ik nu nog.  

Creativiteit 

Wil je iets bijzonders met styling doen, laat je dan inspireren door Instagram of Pinterest. De lifestyle keten Anthropology vind ik een geweldig voorbeeld op stylinggebied. Kijk vooral naar wat anderen doen, er is niks mis mee om zo je creativiteit aan te wakkeren. En het brengt je op ideeën om het net een beetje anders te doen.  

Hoe dan ook, als je extra aandacht geeft je manier van presenteren en interactiviteit met de klant, dan trek je mensen aan als een magneet. Die zouden zomaar extra klanten kunnen worden!