Inspiratie voor 2017

21/12/2016

Door Theo van Elk

Goed nieuws voor de branche. Maar er van uit gaan dat de consument zo je (online) winkel binnenstapt, is een gevaarlijke aanname. Immers: het oriëntatie- en aankoopproces is wezenlijk veranderd. Of zoals één van de sprekers – Hans Filipinni van Leolux – het zo mooi zei: “de klant komt als een specialist de winkel binnen. Wat is de kunst van het onderscheiden in een wereld waar ook de definitie van thuis verandert?”

Wat moet je dan doen om onderscheidend te zijn? Eén van de punten die geadviseerd werden, was het toevoegen van meer inspiratie aan je winkel, website e.d. De inspiratie van een winkel is een belangrijke bron voor een consument om  een nieuw product, interieur aan te schaffen. En het inzetten van inspiratie biedt voor de woonwinkel dé mogelijkheid om zich te onderscheiden van andere winkels. Immers, veel producten worden in meerdere winkels verkocht, maar juist de manier waarop je het product gebruikt geeft kleur aan je eigen identiteit.

Het werken in een woonwinkel betekent dat je dagelijks bezig bent met sfeer, met interieurstijlen, met consumenten die vragen om een stukje invulling van de eigen woonwens. En door het geven en delen van inspiratie, van ideeën die de consument kan helpen, kun je iets extra’s ontwikkelen dat bijdraagt aan het succes van elke woonwinkel.  Ga dit concretiseren in de winkel met leuke inspiratiehoekjes of het tonen van creatieve  moodboards. Maar vertaal dit ook online, want daar is veelal de eerste kennismaking van de klant met je winkel. Een goed voornemen voor 2017 is om eens kritisch hiernaar te kijken en het gewoon te gaan aanpakken. De consument is er klaar voor, zorg dat je eigen bedrijf dit ook is.

Bron afbeelding: Fridaynext


Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.