Investeer in nieuwe klanten

08/11/2016

Door Theo van Elk

Deze tip moet je als woonondernemer niet onderschatten: de meeste klanten oriënteren zich tegenwoordig als eerste op internet en maken daar al een voorselectie van winkels die ze daarna gaan bezoeken. Eigenlijk weten we dit allemaal, alleen in de praktijk wordt dit te weinig toegepast.

Als ik een discussie heb met woonondernemers over de internetsite, dan gaat het te vaak om de verkeerde dingen: men denkt dat er een webshop moet komen en dat ziet men vaak niet zitten (en terecht, want dat is een ander vak). Maar dat is de verkeerde insteek: beschouw Internet als oriëntatiekanaal en ga daar je aandacht op richten.

En realiseer je goed dat het zoeken en werven van klanten écht een specialisme is, waar je veel kennis voor moet hebben. Het gewoon even laten maken van een Internetsite en verder geen tijd en geld meer investeren in optimalisatie, vindbaarheid en conversie heeft al vrijwel geen zin meer.  Ga samenwerken met een specialist en ontwikkel de juiste aanpak, waarbij je ook continu meet wat de resultaten zijn. Mijn vraag is altijd: als meer dan 70% van de oriëntatie via Internet gaat, moet je dan ook niet het grootste deel van je reclamebudget hiervoor gebruiken ?

Nu het wat beter gaat in de verkoop van wonen – producten profiteren een aantal woonondernemers hier zeker van. De vraag die je daarbij moet stellen is of je dit ook realiseert door het vinden en binden van nieuwe klanten. Ga in ieder geval hierin investeren, nu is het er de juiste tijd voor.

Bron video: 7 Ditches tv


Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.