Je pikt ze er zo uit, de toppers in de winkel
31/03/2018Ik ben zelf leergierig van aard en begeef me daarom met veel plezier tussen de mensen in winkels, horecagelegenheden en in winkelgebieden. Door te observeren en met mensen te praten raak je altijd weer geïnspireerd. De ene keer is het een bevestiging van wat je al vermoedde en de andere keer word je verrast door compleet nieuwe inzichten. Het brengt je altijd positieve energie en dat voelt heerlijk. Ik gun jou ook die ervaringen en unieke momenten.
Vleugels
Iets goed begrijpen sterkt je zelfvertrouwen en geeft je vleugels. Als je de behoeftes van je bezoekers kent en hun koopgedrag snapt, dan kan je mensen beter helpen. Het is tof om iemand oprecht blij te maken. Daar word je zelf ook blijer van. Het zal er in de komende tijd nog meer om gaan dat je het ‘gewone verkopen’ weet te veranderen in het ‘leveren van onvergetelijke ervaringen’. Ook negatief ingestelde bezoekers kan je veranderingen in terugkerende fans.
Laat je niet gek maken
Weet jij hoe en wanneer je iemand het beste kan bieden wat je in je hebt? Wil je daar ook voor gaan, maak je daar een sport van? Denk dan niet gelijk aan de grote dingen, dure hapjes, speciale koffie of het organiseren van events. Bedenk vooral wat jij persoonlijk kan toevoegen aan de ervaring van de bezoekers en kopers. Laat je niet gek maken door al het uiterlijke vertoon en de berichten over die geweldige internetverkopen. Het gaat erom of jij en je collega’s, elke dag weer, onderscheidend zijn en blij kunnen maken.
Sterkste troef
Als jij je inzet, creativiteit, kennis en leervermogen goed gebruikt, dan kan je samenwerken en heb je de sterkste troef in handen als het gaat om mensen blij maken. Samenwerken begint met je eigen enthousiasme, zelfkennis, elkaar begrijpen en je vak goed verstaan. Waarin ben je goed? Wat maakt je uniek en onmisbaar? Hoe ondernemend en zelfstandig kan je zijn? Hoe goed communiceren jullie met elkaar?
Werkgevers hebben bevlogen samenwerkers nodig, die zelfstandiger kunnen werken en hun verantwoordelijkheid willen nemen als het gaat om zowel klanten blij maken als geld verdienen. Wat beteken jij voor je baas, collega’s en de gasten in de winkel? Welke kennis of middelen heb je nodig om maximaal te presenteren en trots te zijn op je werk? Doe er wat mee!
Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto.
Gratis loopbaanadvies
Enthousiast geworden door de blog van Harry? Wil jij erachter komen wat je kunt of wat je wilt? Ga dan naar de loopbaanscan. Of vraag een gratis gesprek aan met de loopbaancoach. Het kost je niets en is het beste cadeau aan jezelf. Lees er hier meer over. Voor een afspraak ga je naar de site van James Loopbaan.