Kan jij aan deze Rotterdammers tippen?

11/06/2018

Ja, jij maakt het verschil!

Maar wat is dan ‘op orde hebben', hoor ik je denken. Voor mij is dat heel duidelijk, dat zijn de mensen die in de winkel werken! De afgelopen weken ben ik weer heel veel met uiteenlopende groepjes mensen op bezoek in winkels geweest. Mijn shopgenoten en ik waren het unaniem eens: jij maakt het verschil als het om succes boeken gaat. Het draait er simpel om hoe jij mensen ontvangt, helpt en service verleent. Hoe jij de bezoekers een wauw-factor bezorgt. Niks techniek, niks sociale media of influencers gepraat. De klant staat voor je neus en hoe pak je het dan aan?

Vol trots

Is het zo eenvoudig? Ja! Jij kan omzetkansen creëren en connecties maken. Ik hou er niet van om negatief te zijn, daar worden al blogs en columns genoeg aan gespendeerd. Ik geef juist graag positief verrassende voorbeelden, dit keer uit Rotterdam, waar ik recent was. Van mensen die vol trots klanten helpen. Daar word je echt blij van! Kan jij aan deze Rotterdammers tippen? ;-)

  • Bij Bas Bakt bracht de dame die achter in de zaak mijn broodjes smeerde, mijn lunch met een big smile voor de toonbank: 'Geniet van je boterhammen en heb een lekkere dag'.
  • Bij Collectiv by Swan werd door Amara met zoveel enthousiasme uitgelegd hoe een stoel is gemaakt dat ik haar vroeg: 'Joh, het lijkt wel of je hem zelf hebt gemaakt'. Waarop zij bloost en vol trots zegt: 'Het is ook mijn ontwerp, ontwerpers staan hier zelf ook in de verkoop.'
  • Bij Groos neemt Berry alle tijd om uit te leggen waarom ze alleen Rotterdamse producten verkopen en wat het bijzondere is aan die nieuwe Rotterdamse helden, die deze producten maken.
  • Bij CityHub Hostel is de Russische Helena zo innemend dat je gelijk wil boeken. Super de service die ze hier hun gasten bieden. Dankzij gratis wifi in Rotterdam kun je Helena en haar collega's via een app raadplegen voor hulp en extra dienstverlening!
  • Bij de coole store Rib.Eye.Steak Go Britain, denk ik met plezier terug aan die blijmakende en originele begroeting van Nick: 'Hey gast, wat heb je een coole sneakers van Harris aan, waar heb je die gekocht?'. 'Bij Schoenenzaken in Groningen' zeg ik. 'Ja toffe gasten die drie gozers, die eigenaren'.
  • En dan die dames bij Rituals op de Meent, die je onthaasten en een leuk gesprek beginnen, terwijl je een bekertje thee drinkt.
  • De leuke stagiair die bij Omoda werkt, ambitieus klanten te woord staat en blij wordt van de complimenten die hij naderhand van zijn bedrijfsleider krijgt. Hij wil zo graag leren. 
  • Hoe lekker: op de drukke Coolsingel binnenstappen bij INCONCEPT de drukte vergeten en alle aandacht krijgen van Guido en zijn team, als je een SINTA COFFEE of iets anders drinkt of eet.
  • Bij Hutspot vertelde Katelijn met zoveel plezier dat ze samen met collega's meedenken over welke producten verkocht kunnen worden en ze liet gelijk wat voorbeelden zien waar ze over mee had beslist. En ze kon zoveel tips geven over andere leuke winkels in de buurt.
  • Bij de kleinste en leukste 'slijter' van Nederland de boutique Barrelproof van Arno, wat een geduld en liefde hebben ze daar bij de uitleg over de exotisch en moeilijk te verkrijgen dranken. En psst: ze hebben een bar waar je naar toe wordt gebracht en niemand weet waar het is..

Allemaal wauw gevoelens en zo divers en lekker. Trouwens, samen een stad in gaan en bezoekers observeren, de nieuwste hot spots ontdekken en luisteren naar mensen die in winkels werken is heel leuk en super leerzaam. Moet je echt eens gaan doen!