Kleurexpert Marie-Gon: “Interieuradvies geven, is een topbaan!”

10/02/2022

 

Ik ben altijd op zoek naar kansen en mogelijkheden

De invloed van de woonbranche

Marie-Gon: “Als je interieurs aan mensen verkoopt – of ontwerpt – heb je enorm veel invloed hoe het bij jouw klanten thuis uit komt te zien. Als je dat leuk vindt, heb je een topbaan die veel voldoening geeft.”

Kleur is muziek voor de ogen

Marie Gon: “Mijn touch als ontwerper? Is dat ik graag snelle en speelse manieren gebruik om met de klant te ontdekken wat het gedroomde interieur is. Een huis moet je ‘passen’. Zowel qua stijl, als qua ruimte. Ik houd ervan als een woning optimaal wordt benut. Je kunt een boekenkast plaatsen – waar je dan weer een plant of mand bovenop zet – maar je kunt ook een royale inbouwkast laten bouwen, die een statement maakt. En kleur, dat is ook iets waar mensen mijn werk aan herkennen.” (Zie ook het gratis te downloaden magazine dat Marie-Gon over kleur heeft uitgebracht: ‘Colour is Music to the Eyes’)

Schiet in de roos!

Marie-Gon: “Ik denk dat verkopers vaak te snel concreet worden: ‘Wil je een houten vloer of een gietvloer?’ Vervolgens trekken ze allemaal stalen en boeken uit het rek. Maar die klant weet nog helemaal niets. Hoe je wél in de roos kunt schieten? Door te ‘lezen’ wie je tegenover je hebt zitten, dat ten eerste. Wat voor handtas draagt de persoon, bijvoorbeeld?”

De kaartenbak-methode

Vervolgens begint de creatieve vogelvlucht. Marie-Gon: “Tijdens dat eerste gesprek geef ik een bak met 100 kaarten aan mijn klanten – meestal koppels. Daarop staan interieurplaatjes. Alles wat ze niks vinden, leggen ze weg. Daarna gaan de stelletjes elkaars stapeltjes ook weer filteren. Zo heb je binnen tien minuten goede input waar je als ontwerper écht wat aan hebt. De adviseur of ontwerper is er voor de frisse ideeën, maar de klant moet zich nét zo verantwoordelijk voelen voor het eindresultaat. Dat levert meer woongenot op.” Om die reden heeft Marie-Gon ook een ‘minibook’ gemaakt over het gesprek met de klant, zoals ze het zelf noemt.  En Werk in winkel mag 5 exemplaren van dit e-boek weggeven!

Marie-Gon Academy

Als je Marie-Gon drie jaar geleden zou hebben verteld dat ze nu een complete online academy zou hebben, had ze dat niet geloofd. Maar toen kwam corona. “Mijn hele agenda was in één klap leeg, zoals bij veel mensen. Toen heb ik een webinar gegeven, als een soort tryout. Een succes! Binnen een paar weken had ik 500 online ‘bezoekers’. Ik moet zeggen: ik vind het superleuk!” Marie-Gon’s online academy is voor iedereen die werkzaam is in de interieurbranche en zich wil ontwikkelen. Je kunt er zoal leren hoe je kleuren toepast, maar ook hoe je omgaat met twijfelende klanten, of hoe je jezelf kunt onderscheiden in het wilde westen van interieurdesigners.” Meer weten? Op Marie Gon's website kun je zien welke masterclasses je kunt volgen.

Tips van Marie-Gon

Marie-Gon beschouwt de woonbehoefte in de bredere maatschappelijke context van alles wat er speelt in de wereld. In haar drukke bestaan maakt Marie-Gon altijd tijd om Werk in de Winkel over de laatste interieurtrends te vertellen. Meer glans in de winkel? Wat een vloerkleed kan doen tegen geluidsoverlast?.