Kom tot bloei met een loopbaancoach
11/11/2020Stilstaan bij groei
Het Friese Groencentrum Witmarsum is de afgelopen jaren flink gegroeid. ‘Eigenaars Sander en Johanneke deden eerst zoveel mogelijk zelf’, zegt Marco. ‘Maar inmiddels hebben ze zo’n vijftig mensen in dienst, dan kan dat niet meer. Dus hebben ze eens goed nagedacht hoe dat nou anders kan. Een deel van de oplossing was om meer verantwoordelijkheid en ondernemerschap van hun medewerkers vragen. Zo diende zich gelijk hun volgende vraag aan: hoe zorgen we dat onze mensen mee kunnen groeien met het bedrijf?’
Medewerkers aan het woord
Om die vraag te beantwoorden, kan employability coaching helpen. ‘Ik ben met een deel van de medewerkers gaan praten. Daarbij stonden altijd dezelfde drie vragen centraal: waar ben je nu, waar wil je naartoe en wat heb je daarvoor nodig? Leerbehoeften, dromen, belemmeringen – bewust of onbewust: ze komen allemaal boven water tijdens zo’n gesprek. Ik luister, vraag door en vat samen. Zo help ik mensen anders en dieper naar zichzelf te kijken. Daarom vergelijk ik het ook weleens met een spiegel voorhouden – confronterend, soms vervelend, maar je leert veel over jezelf.’
Zeven dimensies
‘Als basis van die gesprekken gebruiken we de zeven dimensies: verschillende elementen die samen verantwoordelijk zijn voor je (werk)geluk, zoals mentaal, financieel, fysiek en vakmanschap.’ Zijn deze in balans? Dan ben je gelukkig in je werk en benut je jouw energie optimaal. Zo niet, dan spreken we van een hindernis die je belemmert om in beweging te komen. Deze spoor je op en probeer je op te lossen.’
Het verschil maken voor de klant
Terug naar het Friese groencentrum. Wat kwam daar uit de coachsessies? ‘Allereerst: het waren erg leuke, open gesprekken. Diep ook, wat niet gebruikelijk is voor gesprekken van één uur. Bij verreweg de meeste mensen merkte ik dat ze met veel plezier naar hun werk gaan én dat ze dolgraag meegroeien met het bedrijf. Ze willen meer verantwoordelijkheid nemen en ondernemerschap tonen, en zo nog meer verschil maken voor klanten.’
Groene experts
‘Daar hebben ze wel iets voor nodig: een gestructureerd leerplan om hun kennis uit te breiden en te verdiepen. Zo kunnen ze nog meer de tuin- en groenspecialisten worden die klanten nodig hebben. Het is daarbij van belang dat de werkgever, zoals bij Groencentrum Witmarsum, ook bereid is iets te doen met die leerbehoefte’
Gedeelde verantwoordelijkheid
Werknemers hebben ook een verantwoordelijkheid: ‘Wil je ergens beter in worden, iets leren of heb je een idee voor de winkel? Wacht dan niet af tot je werkgever je daarnaar vraagt. Neem zelf het initiatief. Jouw ontwikkeling is niet volledig jouw verantwoordelijkheid, maar óók niet alleen die van je werkgever; het is jóúw loopbaan. Idealiter zorgen jullie er samen voor dat jij een professional bent die blij wordt van z’n werk én bepalend kan zijn voor de organisatie.’