“Laat maar liggen voor Nancy!”
28/06/2022Een aantal vragen aan Nancy:
Hoe ben je bij Trendie Wendie terechtgekomen?
“Na twintig jaar bij Miss Etam te hebben gewerkt, moest ik als gevolg van het faillissement vertrekken. Ik zat al elf maanden thuis toen ik de vacature bij Trendie Wendie voorbij zag komen. Omdat er gevraagd werd naar iemand tót 40 jaar, heb ik eerst gebeld. ‘Schrijf maar een briefje’, zei Wendy. Inmiddels werk ik er al zes jaar.”
Wat is jouw takenpakket?
“Ik ben verkoopster en daarnaast verantwoordelijk voor de visual merchandise. Dat wil zeggen dat ik bepaal wat waar hangt en hóe het hangt. Ook richt ik de etalage in. ‘Laat dat maar liggen voor Nancy!’, zeggen mijn collega’s altijd.”
Wat maakt werken in de retail leuk?
“Er is niets mooier dan de klant een goed gevoel bezorgen. Is de klant tevreden over hoe hij of zij is geholpen? Dan ben ik het ook. Daar hoeft niet altijd een verkoop aan vast te zitten. Ik heb veel liever dat iemand nog een keer terugkomt.”
Opleiding?
“Na de mavo was ik even helemaal klaar met school en ben ik gelijk de winkel in gegaan. Via Miss Etam heb ik de DETEX-training over stoffenkennis gedaan en twee jaar geleden heb ik de opleiding ‘De Klantenspecialist’ gevolgd bij Cube. Ik was met mijn 55 jaar de oudste van de groep, maar het was superleuk tussen alle jonge meiden.”
Hoe zorg jij voor die extra service?
“De klant gaat voor alles. Als er iemand binnenkomt, laat ik gelijk vallen waar ik mee bezig ben. Netjes gedag zeggen, een kopje koffie of thee aanbieden; voor de klant doe je alles, zo simpel is het. Uiteindelijk is ‘eerlijk zijn’ de allerbeste service, vind ik. Nee is ook een antwoord. Twijfelt iemand? Dan kan er altijd iets mee op zicht. Ik probeer ook altijd te onthouden wat een klant al in de kast heeft hangen, zodat we ook daar weer mee kunnen combineren.”
Waar blink je in uit?
“Dat is dan toch echt wel het aankleden van de winkel. Dat vind ik superleuk om te doen en gaat me goed af. Je moet de klant blijven prikkelen, daarom gaat iedere twee weken de winkel ‘om’. Omdat de klant zelf niet altijd wil of kan zoeken naar combinaties, hang ik altijd setjes bij elkaar.”
Wijze les?
“Je moet een klant nóóit helpen zoals je zelf geholpen zou willen worden. Iedere klant vraagt om een andere aanpak. Je moet hem of haar doorzien en aanvoelen. Dat begint bij binnenkomst en eindigt aan de kassa.”