Linda van Trossèl Juwelier: “Ik leer nu alles over GPS-horloges!”

04/03/2020

Het is goud wat er blinkt voor Linda

Linda is een vakvrouw in de juwelenbranche met veertig jaar ervaring. Linda: “En dat terwijl ik nota bene een kappersopleiding heb gevolgd. Maar vanaf het moment dat ik begon met haren knippen, zagen mijn ouders dat ik diepongelukkig werd. Ze spotten een advertentie in de krant – voor een medewerker bij een juwelier – en stuurden me die kant op. Gelukkig maar, want ik ben al veertig jaar content tussen de sieraden. Trossèl is bovendien een heerlijke winkel in het middensegment met een huiselijke beleving en vertrouwde klantenkring.” 

Aandacht is alles

“Ik geloof dat gastvrijheid bij een juwelier extra belangrijk is, omdat de drempel nu eenmaal hoger ligt dan bij een boetiek of drogist. Dus ik stel mensen graag op hun gemak. Overigens komt het wel vaak voor dat klanten hier een half uur op gesprek zijn over een sieraad, en het uiteindelijk online aanschaffen. Dat maakt niet uit, want het draait allemaal om de aandacht die we dan hebben gegeven. Zo belangrijk... Een luisterend oor, een glaasje prosecco... Elk persoon die je in de watten legt, maakt vanzelf weer reclame. En geloof me, ik heb de hele dag genoeg te doen, met bestellingen en het tiptop maken van de winkel!”  

Hoogte- en dieptepunten 

“Bij Trossèl zien we alle hoogte- en dieptepunten in het leven voorbijkomen. Van verliefde tieners met Valentijn tot papa’s die met hun jonge kinderen iets willen kopen voor Moederdag. Het is allemaal even aandoenlijk. Soms voel ik me een maatschappelijk werkster! Ik vind het bijzonder om naar de wilde plannen van huwelijksaanzoeken te luisteren, of het serieuze levensverhaal van een weduwe die verlangt naar een tastbare herinnering aan haar man… Wist je dat er tegenwoordig zelfs de as van een overleden persoon wordt verwerkt in een ring of hanger?”

Van veiligheid tot horloges

“Bij Trossèl krijgen mijn collega’s en ik continu trainingen in alle soorten en maten. Niet alleen wat betreft verkoopskills. Veiligheidstrainingen zijn natuurlijk een belangrijk issue binnen de kostbare juwelensector. Ik ga ook twee keer per jaar mee naar beurzen, voor de inkoop van nieuwe collecties. Ook de beide horlogemerken die we verkopen, bieden twee keer per jaar interessante cursussen aan – want die sector is volop in beweging. Denk aan de GPS-systemen die tegenwoordig in horloges worden gebouwd, daar leer ik nu weer van alles over. Een frisse wind is altijd goed. Of je nu pas begint, of - net als ik – al veertig jaar bezig bent.”