Mantelzorger? Zo praat je erover met je werkgever

15/02/2024

Onder mantelzorg verstaan we alle hulp aan een hulpbehoevende, iemand die niet meer voor zichzelf kan zorgen. Dit gaat dus om intensieve zorg, zoals het zorgen voor een zieke ouder waarbij je meehelpt in het huishouden en in de verzorging, maar ook om geestelijke steun bieden bijvoorbeeld als iemand een depressie heeft. Twijfel je of je mantelzorger bent? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid voor meer uitleg.

Hoe praat ik erover?

Meer mensen dan je misschien denkt, hebben met mantelzorg te maken. Om je een idee te geven: 35% van de mensen die 16 jaar of ouder geeft mantelzorg, dat zijn zo’n 5,5 miljoen mensen. Mantelzorg duurt vaak lang en kan intensief zijn. Eén op de tien mantelzorgers is dan ook ernstig overbelast. Los van het feit dat het mentaal zwaar kan zijn om deze hulp te bieden, kun je ook diverse lichamelijk klachten krijgen, zoals hoofdpijn, vermoeidheid of pijn in nek en schouders.

In 3 stappen meer balans

Natuurlijk wil je klachten voorkomen, daarom is zo belangrijk om met je werkgever te praten over de druk die jij als mantelzorger ervaart. Dan kun je vervolgens samen zorgen voor een goede balans tussen werk en privé. Met deze 3 stappen maak je een goede plan van aanpak.
 
Stap 1: Breng in kaart hoeveel tijd jij kwijt bent aan mantelzorg
Werk jij 36 uur in de week en ben je daarnaast ook nog eens 8 uur in week mantelzorger? Dan komt er behoorlijk wat op jouw bordje! Hoe kan die druk worden verminderd?
Misschien wil je liever 32 uur gaan werken? Of wil je meer flexibiliteit van je werkgever, zodat je van je meteen van je werk weg kunt in geval van nood of wil je vaker tijdens je werk je telefoon kunnen checken? Denk vooraf goed na wat je met het gesprek met je werkgever wilt bereiken.
 
Stap 2: Vertel je werkgever dat je mantelzorger bent
Het is natuurlijk best spannend om met je werkgever een gesprek te hebben over jouw (zware) taak als mantelzorger, maar vergeet niet dat jouw werkgever ook graag wil dat jij goed in je vel zit.      
Ga het gesprek aan met je werkgever en kom zelf met ideeën, luister naar de tips en adviezen die je krijgt van je werkgever en zoek samen naar oplossingen. Kunnen collega’s bijvoorbeeld bepaalde taken van jouw overnemen? Bespreek dan wie dat gaat doen!
Kijk op Mantelzorg.nl  voor nog meer tips voor het gesprek me je leidinggevende.
 
Stap 3: Evalueer!
Merk je na een maand dat er eigenlijk weinig is veranderd? Ga dan opnieuw in gesprek met je werkgever. Plan tijdens het gesprek al een evaluatiemoment in, zodat jij de regie ­hebt.
Vind je dit moeilijk? Breng een goede collega op de hoogte en vraag om je aan de evaluatie ­­te herinneren en bij je in te checken hoe het gaat.